28 january 2019

Nieuwbouw Formupgrade: inkoop en inrichting van de club, maak afgewogen keuzes (deel 4)

28 january 2019
Formupgrade Malburgen; een ambitieuze sportschool en beweegcentrum dat gaat nieuwbouwen in de Arnhemse wijk Malburgen. Achter de nieuwbouw zit een nieuwe strategie en visie die fitness, gezonder leven en welzijn aan elkaar koppelen. Fitnessondernemer Thomas Verheij, en zijn team van adviseurs, nemen ons mee in de bouw en lancering van dit unieke project.

Want wat zijn potentiële valkuilen, learnings en hoe denken experts uit de markt daarover? In het vierde artikel zoomen we verder in op de inkoop en bijhorende inrichting van de fitnessvloer en groeslesruimtes. Hoe behaal je je resultaat hiermee en waar moet je allemaal aan denken? De deskundige deze keer is Jurriën Scheele van Matrix Fitness.

Denk vanuit je kracht
In de nieuwe locatie van Formupgrade wordt 750 vierkante meter aan vrije fitnessruimte en 400 vierkante meter aan groepslesruimte ingericht. Dit moet zo efficiënt mogelijk gebeuren, met apparatuur die aansluit bij de doelgroep. Thomas: “Zodra de eerste tekeningen klaar waren, ben ik met de inrichting aan de slag gegaan. Mijn primaire doelgroep is hierbij leidend: 35+’ers die al jaren niet sporten of genoeg bewegen.”

“Daarnaast heeft onze doelgroep vaak een medische achtergrond. Dit betekent minder hightech apparatuur, maar apparatuur waarbij functionaliteit en gebruiksgemak bovenaan staan. Verder is de indeling belangrijk. Begeleiding op de vloer is belangrijk, dus ik kies bewust voor een ruimtelijke inrichting. Verder spelen de capaciteit en het aantal verwachte leden een rol.”

Denk in concepten
Thomas gaat verder: “Ik ben zelf gaan intekenen. Hierop heb ik mede de inkoop bepaald. Concepten als eGym sluiten goed aan bij mijn doelgroep. In twee van mijn andere clubs werk ik al langer succesvol met de eGym cirkel. Ik zie dat leden die eerst niet aan krachttraining deden, dat met de eGym wel doen met alle positieve bijbehorende effecten. De eGym heeft veel verschillende programma’s, waardoor iedereen de training volgt die past bij zijn doelstellingen. Goede concepten zijn belangrijk, want waarom zou je alles zelf uitdenken als er al kant-en-klare oplossingen zijn.”

“Matrix is al jaren mijn leverancier, daarom heb ik samen met hen gekeken wat er qua concepten en inrichting goed past bij mijn businessmodel. Daarom neem ik ook het MX4-programma (small group training) en kracht en cardio bij ze af. Samen met Jurriën van Matrix hebben we alles ingetekend en gekeken wat er nodig is. De groepstrainingen gaan via HDD Group en verzorg ik deels zelf. Net zoals de accessoires voor het functional trainen.”



Nieuw of tweedehands
De inkoop van de apparatuur is een flinke investering. Thomas. “Gelukkig denkt Matrix hierin mee via een leaseconstructie. Maar ik heb verder gekeken. Vanuit mijn businessmodel heb ik een inschatting gemaakt van welke apparatuur veel gebruikt wordt en welke minder. Uit deze analyse blijkt dat een deel van de apparatuur minder vaak gebruikt gaat worden. Daarom is het een slimme keuze om een gedeelte tweedehands in te kopen via NextGym. Deze apparatuur wordt nagekeken en is weer als nieuw. Matrix en NextGym zijn partners, waardoor er straks een mooie mix van nieuwe en tweedehands apparatuur staat.”

Zo’n zelfde overweging heeft Thomas voor de bar gemaakt. “De bar neemt veel vierkante meters in beslag en vraagt een permanente bemanning. Dat moet zich wel terugverdienen. Iets wat ik niet verwacht dat gebeurt. Daarom kies ik voor een vending machine van Supp24. Wel komt er een permanente receptie waar mensen met vragen terechtkunnen. De fte die ik vrijmaak met de bar, is extra op de vloer te vinden. Dat vind ik belangrijk, mijn doelgroep vraagt om extra begeleiding.”

Toekomstkeuze
Thomas heeft veel gespard met Jurriën van Matrix. Jurriën: “Mijn belangrijkste rol? Thomas helpen de juiste keuzes te maken. Want wat hij nu kiest, is leidend voor de komende vijf tot tien jaar. Je kunt je geen fouten permitteren. In verschillende gesprekken hebben we samen gekeken wat goed past bij Formupgrade. Welke apparatuur, indeling en groepslessen passen daarbij en hoe ziet zijn doelgroep eruit. Toen dit helder was, hebben we in kaart gebracht wat wij vanuit Matrix kunnen leveren. Dit traject maak je samen tot een succes!”


Inspiratiereis Londen en Taiwan
Jurriën gaat verder: “Voor nieuwe inspiratie en ideeën is het belangrijk om ook buiten de muren van je eigen club te kijken. Daarom zijn we met Thomas eerst naar Londen geweest en later nog naar de fabrieken in Taiwan en Shanghai. Londen is ‘the place to be’ als het gaat over nieuwe trends en mogelijkheden in de fitness. We hebben er verschillende clubs gezien en goede ideeën opgedaan voor Formupgrade. Het was een leerzame trip, die genoeg nieuwe inzichten heeft gegeven.”

“Uiteindelijk is het Thomas die bepaalt wat hij afneemt. Maar ik heb gemerkt dat het belangrijk is om dit samen te doen. Vanuit Matrix heb ik de adviseurs- en sparringpartnerrol op me genomen. Ik weet zeker dat we de juiste keuzes hebben gemaakt. En niet onbelangrijk, ze passen in het financiële plaatje van Thomas!

3 learnings
  • Doe inspiratie op bij andere sportscholen
  • Koop in vanuit de keuzes van je businessplan
  • Eigen je veel informatie toe om goede keuzes te maken
Stand van zaken nieuwbouw
De financiering is definitief rond. De voorbereidende werkzaamheden zijn klaar en de echte bouw gaat in de loop van januari beginnen. De planning is dat Formupgrade in augustus de deuren opent. 
FormupgradeThomas Verheij
Gerelateerde artikelen