28 february 2019

ISPO Munich: wat brengt het de Nederlandse fitnessondernemer?

28 february 2019
Voor de fitnesssector is FIBO dé beurs van het jaar. Dat is al jaren zo en dat zal voorlopig ook nog wel zo blijven. Maar waar onze sector zich verbreedt, verbreedt het aanbod van beurzen zich ook. Een andere grote beurs waar steeds meer Nederlandse fitnessondernemers naar toe gaan is de ISPO München. Maar wat houdt deze beurs precies in en hoe interessant is deze beurs voor de lezers van BodyLIFE?

Hier kom je maar op één manier achter: zelf een bezoek brengen. Daarom bezochten wij op maandag 5 en dinsdag 6 februari de ISPO in München. De eerste bevindingen: fitness is vertegenwoordigd, maar het is vooral interessant voor de fitnessondernemer die net verder kijkt dan de gebaande fitnesspaadjes. Want de ISPO gaat over (buiten)sporten in de breedste zin van het woord. Het is al gewoon een feest om door de 18 verschillende hallen te struinen en je te laten inspireren.

Een eerste impressie
Als je nog nooit in de Messe München bent geweest, is het even zoeken. In 18 gigantische hallen worden de nieuwste sportproducten gelanceerd, gepresenteerd en verkocht. Voor het fitnessgedeelte moeten we voornamelijk in hal A 6 zijn. En laat dat nou precies de andere kant van het gigantische complex zijn dan waar we er door de shuttlebus zijn uitgezet. Maar op de ISPO is het lopen van lange afstanden niet vervelend. Er trekt zoveel interessants aan je voorbij, dat wij rustig de tijd namen om de voor ons meest interessante hal te bereiken.

Tijdens deze wandeltocht ervaar je dat de ISPO zich voornamelijk richt op de particuliere ‘diehard’ sporter in de buitenlucht. De grootste hallen worden gevuld met wintersportgear, outdoor kleding en fancy sportuitrustingen. Ook in deze takken van sport zie je dat technologische en digitale innovaties steeds meer de sport beïnvloeden en naar een hoger niveau tillen. Interessant om te zien voor fitnessondernemers. Want met je sportschool concurreer je ook met mensen die buiten sporten en op zoek zijn naar een nieuwe sportbeleving. Misschien interessant om wearables, apps en andere digitale oplossingen een belangrijke plaats binnen de vier muren van de sportschool te geven?

‘Onze eigen fitnesshal’
Natuurlijk is voor BodyLIFE hal A6 de meest interessante. Ook hier was wel duidelijk dat de beurs zich voornamelijk gericht op de particuliere en semiprofessionele gebruiker. De grote bekende fitnessmerken die wij in Nederland en België kennen, waren niet of maar met een kleine stand vertegenwoordigd. Jammer? Nee zeker niet. Want er was nog genoeg te zien en ervaren wat je juist niet ziet op een beurs als FIBO of FitFair. De apparatuur die tentoongesteld werd, bood in onze ogen niet heel veel vernieuwing. De meeste vernieuwing zat hem vooral in de prijs. Waardoor we kunnen zeggen dat de aangeboden apparatuur vooral interessant is voor intensief thuisgebruik en voor fitnessondernemers waarbij de apparatuur niet zo intensief wordt gebruikt als in de sportschool. Denk hierbij aan PT-ers en fysiotherapeuten.



Waar wij ons veel meer door hebben laten inspireren zijn de accessoires, nieuwe concepten en digitale mogelijkheden. Er werd bijvoorbeeld een nieuwe reeks innovaties op het gebied van ‘smart textiel’ (slimme kleding) gepresenteerd. Hierbij is de wearable verwerkt in de kleding. Maar ook nieuwe innovaties die overkomen uit andere sectoren zijn geschikt gemaakt voor de fitnesssector. Zoals het yogabord waarbij je yogaoefening en combineert met stabiliteit. Een andere ‘zij-instapper’ komt uit de e-gameshoek. Waarbij digitale spelvormen steeds meer worden gecombineerd met bijvoorbeeld wearables, trainingsprogramma’s en sporttoestellen. Wat ons sowieso duidelijk werd is dat de sporter tegenwoordig graag buitensporten combineert met sporten in de gym.

ISPO 2019 award
Een belangrijk onderdeel van de ISPO zijn altijd de awards. Natuurlijk leuk voor de winnaars, maar wij als redactie waren vooral benieuwd in welke richting de genomineerden zich ontwikkelen en innoveren. Voor iedere sector is er een aparte award, wij hebben ons vooral verdiept in de fitnessaward en de digitale innovatie award. Bij de fitnessaward bestonden de genomineerden voornamelijk uit innovaties en nieuwe technieken van vooral min of meer bestaande producten. De winnaar is de Yo Roller. Een roeier waarbij je staat in plaats van zit en is gebaseerd op flywheel energie. In de categorie Brandnew digital waren verrassend veel fitnessgerelateerde apps genomineerd. Interessant is dat de apps sport overstijgend werken en vaak de link leggen met gezonde voeding en leefstijl. Alles is hierbij gericht op gezonder leven, gedragsverandering en afwisselend sporten.

Een bijzondere vermelding hebben wij voor LOEWI. Nu nog alleen opererend in Duitsland, maar ze gaan zeker naar de Benelux komen. Wat ze doen? Aan de hand van een persoonlijke 360-meting krijg je op maat nog eventueel missende voedingsstoffen, nutraten en vitaminen aangevuld. De vooruitgang hierbij wordt via een app gevolgd!



Conclusie
Is de ISPO nou écht interessant voor Nederlandse fitnessondernemers. Wij zeggen ja! Ga er zeker eens kijken. Het is niet FIBO. Maar zeker voor de nieuwsgierige ondernemer die graag een straatje verder kijkt, is een bezoek méér dan de moeite waard. Verder is München een leuke stad om een paar dagen te verblijven.
 
Bedrijf

ISPO Munich

Laatste artikelen van dit bedrijf