4 weken geleden

John van Heel: 2020, balans opmaken en je idealen bereiken!

John van Heel
Directeur
4 weken geleden
Geen enkele branche is zo intensief bezig met mensen gezonder maken dan de Fitnessbranche. Oké, we slagen er nog niet altijd in om alle mensen duurzaam vast te houden en mensen te motiveren actief voldoende te blijven bewegen, maar vergeet niet dat ons dat bij heel veel mensen wel lukt, en we worden er steeds beter in.

Meer dan 100 duizend mensen starten elke maand met een of andere vorm van fitness. Deze mensen gaan van geheel non-actief of gedeeltelijk actief, naar actiever en gezonder leven. De Gezondheidsraad is er duidelijk over, mensen die fitness beoefenen, zijn minder vaak ziek en leven langer. De Gezondheidsraad noemt dat natuurlijk niet fitness, maar actiever leven en spiertraining doen, minimaal twee keer per week, maar dat is wat wij over het algemeen toch aanbieden.

Ook met de begeleiding van mensen met bepaalde aandoeningen gaat het steeds beter binnen onze branche. De NL Actief Preventiecentra bieden programma’s voor mensen met diabetes, overgewicht, NAH en binnenkort voor reuma, dankzij NL Actief. Programma’s als X-Fittt en X-Fittt GLI bieden misschien wel het meest succesvolle afslankprogramma van de maatschappij.

Wij, vanuit EFAA zijn gestart met de Nationale Preventie Beweging, waarin het drieluik van de GLI centraal staat en wat in 2020, gesubsidieerd door de Europese commissie/ Erasmus +, vertaald mag worden naar vijf andere Europese landen. Vanuit veel sportcentra is er een intensieve samenwerking opgezet met de lokale gemeente en de zorgsector. De fitnessbranche als aanjager van gezonder leven.

Keuzes
Hoe gaat het met jullie club of studio? Na de intrede van de low budget centra, was het even schrikken voor veel premium centra. Daarbij kwamen de bootcamp clubs en PT studio’s, waardoor leden zich toch af gingen vragen, ‘waarom betaal ik meer?’. Voor sommige mensen betekende dat switchen, anderen konden hier voor zichzelf prima antwoord op geven en bleven trouw. Voor de club betekende dit wellicht nog eens goed analyseren, wat maakt ons eigenlijk uniek, waarvoor is het veel beter voor iemand om bij ons te sporten in de plaats van bij een low- of midbudget? Als we hier geen adequaat antwoord op kunnen geven, dan is er nog huiswerk te doen.

Onze visie is dat het premium sportcentrum en de premium personal trainer, de leefstijl als medicijn expert is van de regio. Ze geven niet alleen training, maar reiken ook kennis aan, in de trainingen, met de 5 gouden regels per doelstelling, via workshops, programma’s en cursussen. Deze centra richten zich op de 30, 40, 50, 60, 70 en 80 plusser. Mensen die gezond willen leven, willen werken aan duurzaam resultaat, geen quickfix dus. Deze centra gaan de strijd aan tegen overgewicht en obesitas, tegen sarcopenie, tegen inactiviteit en voor gezondheidsbevordering in de brede context. Niet alleen op eigen houtje, maar liefst samen met de gemeente, de zorgsector en welzijn. De Preventiecentra programma’s maken dat gemakkelijker mogelijk.

Misschien is de aantocht van 2020 wel een goed moment om even stil te staan en de balans op te maken. Welke idealen willen we bereiken? Waar staan we voor? Hoe doen we dat nu? Hoe kunnen we dat nog beter doen? Wat missen we nog? Welke kennis moeten we daarvoor nog opdoen?

Als trainer en personal trainer zijn deze vragen even relevant. De toekomst van de fitnesstrainer ligt niet in het blijven uitleggen van oefeningen en het geven van circuittrainingen. Mensen willen echt wel betalen voor een beter product, maar dan moet je dat betere product ook wel aanbieden en die expert zijn op dat ene of op die verschillende vlakken. We weten dat de HBO leefstijlcoaches de obesitas mensen coachen, vergoed door de zorgverzekeraar. Mensen die geen BMI van 30+ hebben komen daar niet voor in aanmerking, maar betalen vaak graag voor die, op wetenschap gebaseerde begeleiding.

Personal training is booming, wat duidelijk maakt dat mensen graag voor goede diensten betalen. Wat let je om de behoefte en doelstellingen van je klanten centraal te stellen en je breder te oriënteren om expert te worden over het bereiken van die doelstellingen. Zo kan het zijn dat je PT klant af wil vallen, maar te gestrest is om voldoende te bewegen. Hoe kan je die klant helpen om beter met die stress om te gaan. Misschien is mindfulness wel iets voor die klant. Of die klant die af wil vallen en 3 keer per week personal training doet. De bredere oplossing zoals die binnen de GLI wordt aangepakt is beweging, voeding en gedragsbegeleiding. Hoe kan je de deelnemer, zonder te grijpen naar de quickfix, helpen naar een duurzaam gezondere leefstijl en gewicht?

Ook voor de fitnesstrainer, instructeur en personal trainer vergt dit even stilstaan, de balans opmaken, waar sta ik, wat doe ik, wat wil ik doen, wat wil ik betekenen en hoe ga ik dat in 2020 aanpakken.

Onze overtuiging is dat fitnesstrainers, personal trainers en leefstijl- en vitaliteitcoaches binnen onze branche de aanjagers zijn van gezonder leven volgens de wetenschappelijk gevalideerde richtlijnen van de Gezondheidsraad. Geloof jij ook in die visie, kijk dan gerust eens op www.hoedoejedat.nu en download het Preventie Manifest.
Bedrijf

EFAA

Laatste artikelen van dit bedrijf
Auteur

John van Heel