3 weken geleden

Fitness.be: Op zoek naar de funfactor, MI in plaats van AI

Eric Vandenabeele
Directeur Fitness.be
3 weken geleden
Artificiële intelligentie is al meer ingeburgerd in ons dagelijks leven dan we beseffen. Computers voeren steeds meer taken uit zonder menselijke tussenkomst. Zoekmachines, spamfilters, robotstofzuigers en -grasmaaiers, gezichtsherkenning, onderzoek van onze gedragspatronen, zelfrijdende auto’s en smart assistants zoals Siri, Alexa en Google Assistant. Applicaties helpen of sturen ons in onze aankopen. Allerlei slimme sensoren meten onze gezondheidstoestand en -beweeggedrag. Gaan we daarnaar kijken als een bedreiging of een opportuniteit?

Iets oudere generaties kunnen zich misschien ergeren aan de toenemende digitalisering en daaraan gekoppelde individualisering, maar ze is gewoon niet meer terug te draaien. Kijk naar kinderen, digitalisering is normaal geworden. We moeten er dus mee verder. Alles wordt gestuurd vanuit de luie zetel. Opdrachten, boodschappen, opzoekingen, bestellingen… onze artificiële butlers doen het allemaal voor ons, zonder dat we een stap moeten verzetten. Nochtans hebben we die stappen steeds meer nodig… 10.000 per dag. Een reden te meer om te bekijken hoe we hier mee omgaan, hoe we er zelf als onderneming of als sector voordeel kunnen uithalen. Hoe we met onze sector kunnen inspelen op deze evolutie en duurzaam bewegen succesvol kunnen blijven aanbieden. Succesvol zowel voor onze onderneming als voor onze klanten.

Wat doen andere sectoren
Het is zo makkelijk. Last minute snel iets bestellen. Vandaag kiezen, morgen geleverd. Niet tevreden? Stuur maar terug. Niettegenstaande de meesten onder ons veel sympathie hebben voor de lokale ondernemer, de winkel om de hoek, laten we er ons allen door verleiden. Wij zijn het niet die de doodsteek geven aan de kleinhandelaar, toch niet individueel. Toch zijn we medeverantwoordelijk. We hanteren geen moordwapen, maar geven wel één van de tienduizenden speldenprikken welke leiden tot hetzelfde resultaat. We voelen het niet direct, maar we zijn wel allemaal medeplichtig aan het verdwijnen van sommige sectoren. Of niet?

Zelfstandige ondernemers zijn veerkrachtiger dan we denken. Ze vinden altijd weer een manier om zich te onderscheiden, om te innoveren en hun onderneming nieuw leven in te blazen. Wie dacht dat Amazon kleinere boekhandels uit de markt zou concurreren was mis. Aanvankelijk verdwenen winkels volgens het oude vertrouwde concept, nu zien we na de terugval een wederopstanding. Nieuwe succesvolle boekenwinkels bieden meer aan dan boeken. Een ‘experience’. Originele combinaties, een gezellige omgeving waar je eerst je aankoop kan inlezen, een koffie drinken, een babbeltje slaan… MI: Menselijke Interactie. Winkels gaan op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde, en vinden die ook. Camp New York noemt zichzelf ‘a family experience store’.

Personaliseren
Personaliseren is de toekomst. Zelfs online shops beseffen het. De door AI gestuurde verkooplijnen bieden personal shopping en styling aan. Op basis van persoonlijke informatie krijg je een aankooppakket doorgestuurd speciaal samengesteld voor jou: UNIEK. Spotify maakt enkel en alleen gebaseerd op jouw voorkeuren playlists aan. Netflix maakt gepersonaliseerde keuzes. Geen eenheidskoek, maar speciaal uitgekozen voor jou. Of op zijn minst… zo voelt het aan.

Snelle, gemakkelijk toegankelijke, gepersonaliseerde oplossingen werken. Voor onze sector lijkt dit voor de hand liggend. Toch hebben we ons ook laten verleiden tot veralgemening en afvlakking. We presenteerden eenheidskoek waarvan we hoopten dat dit massaproduct, met een zwaar gedrukte prijs en minimale winstmarge, massaal zou verkopen.

Ook iedere fitnessbeoefenaar is verschillend
Winkels zijn onder invloed van de opkomst van AI en de vierde industriële revolutie volop bezig met het heruitvinden van zichzelf. Ook voor ons liggen hier opportuniteiten te rapen.

Toenemende digitalisering heeft ook onze toestellen ingepalmd. Ook wij gingen gestuurd door inventieve toestelproducenten op zoek naar makkelijk toegankelijke, risicovrije eenheidskoek. Net zoals bij andere sectoren lukte dit in een eerste golf perfect. Maar mensen blijven mensen. We zijn misschien kuddedieren, maar toch ook zo verschillend. Ook al lijken we op mekaar we worden graag als individu beschouwd en behandeld. Fitnessondernemers die dit erkennen en exploiteren hebben succes.

MI, Menselijke Interactie, is onder invloed van automatisatie en low budget steeds meer van de fitnessvloer verdwenen. Begeleiding en personalisatie werden geminimaliseerd. Groepslesgevers werden klonen van mekaar en in het slechtste geval niet meer dan virtuele projecties, hologrammen. Holo komt van het Griekse holos wat volledig betekent. In ons geval ‘vol’, maar ‘ledig’.

Als personalisatie de toekomst is, dan moeten we daar terug over nadenken. AI moeten we niet wegcijferen. Deze evolutie kunnen we niet meer terugdraaien. Neen we moeten er gebruik van maken. De voordelen erkennen en optimaal gebruiken. Maar AI heeft meer dan ooit nood aan MI. Vooral de individuele beoefenaar heeft nood aan Menselijke Interactie. Tenminste als fitness duurzaam moet zijn. Meer dan een steeds terugkerend goed voornemen. Meer dan een videospel. Herwaarderen van de persoon naast het toestel in plaats van het toestel zelf. Terug op zoek gaan naar de binding tussen personen, tussen ondernemingen en mensen. Het feit dat men iets graag heeft en doet. De reden waarom men terug keert… de funfactor.

Probeer eens niet te kijken naar wat vandaag ‘hot’ is. Dat is meer dan waarschijnlijk een rage. Probeer te denken aan wat voor jouw klanten morgen ‘hot’ zal zijn en wat ‘hot’ kan blijven. Meer dan ooit is dit MI in plaats van AI. Probeer je niet te ergeren aan het succes van sommige grote spelers op de markt. Benijd hen niet, maar wordt zelf de te benijden speler op de markt. Fitnessprofessionals zijn ondernemers die durven en doen. Zorg voor de funfactor bij je klanten. Hun glimlach zullen ze uitdragen met jouw stempel. En dankzij dezelfde digitale revolutie waar we aanvankelijk schrik van hadden zullen ze jouw boodschap, jouw succesformule delen via één muisklik met 4 miljard mensen. Ook dat is de nieuwe realiteit.

Hou je fit,
Eric Vandenabeele
Bedrijf

Fitness.be

Laatste artikelen van dit bedrijf
Auteur

Eric Vandenabeele