6 maanden geleden

HDD Group Congres: 'The future of fitness'

6 maanden geleden
Nieuwe technieken maken de toekomst van de fitnessbranche veelbelovend. Maar hoe ga je hiermee om? Hoe houd je bestaansrecht? En hoe integreer je technologie in jouw fitnessstudio? Het zijn allemaal vragen die centraal stonden tijdens het HDD Congres: ‘customer journey, the future of fitness’. Het event vond plaats op 9 november tijdens het indoor fitnessfestival Les Mills Mega Quarterly bij het NH Koningshof in Veldhoven.

Het event was een samenwerking van de HDD Group met BlackBoxPublishers en NL Actief. De ontwikkelingen die de branche beïnvloeden en stimuleren stonden centraal. ‘We zijn er als sector van overtuigd dat we bij kunnen dragen aan een fitter, gezonder Nederland’, zei Ronald Wouters, algemeen directeur van NL Actief. Op dit moment zijn er zo’n 3 miljoen Nederlanders die fitness als sport beoefenen. ‘Maar de verwachting in 2030 is 6 miljoen. Daarom moeten we naar de toekomst kijken.’

Nieuwe technologieën
Grote namen, binnen en buiten de branche, deelden hun visie op dit onderwerp en gaven advies. Richard van Hooijdonk is trendwatcher en futurist. Hij is expert op het gebied van de impact van nieuwe technologieën en dan vooral in de gezondheidszorg. ‘Door nieuwe ontwikkelingen worden we ouder’, zei hij. Volgens hem moet de grens tussen de gezondheidszorg en fitness verder doorbroken worden.

Er zijn ontzettend veel methodes om technologie toe te passen in de fitnessbranche. ‘Je moet bekijken of je op die manier de experience kan verbeteren.’ Richard toonde een aantal fitnessconcepten over de hele wereld die zich volledig richten op de beleving. ‘Er komt een hele nieuwe doelgroep aan die het suf vindt om gewoon in een zaaltje te staan. Zij willen trainen en gamen combineren.’ Volgens Richard zijn technologieën zoals apps, phones, watches en slimme kleding de toekomst.

Missie en doelen
Ook Jos Eemstra deelde zijn visie op de toekomst. ‘Het is ontzettend belangrijk om een missie en doelen te hebben. Maar ook om dit uit te dragen binnen je team en voor de buitenwereld. Waarom doe je wat je doet?’, zei de dagvoorzitter en manager van BlackBoxPublishers en BlackBoxAcademy. Iemand die als geen ander kan vertellen over het uitdragen van een missie en het hebben van doelen is Emma Barry, internationaal spreker voor de fitnessbranche en één van de oprichtsters van Les Mills International.

Emma Barry is expert op het gebied van boetiekstudio’s, één van de opkomende trends binnen de fitnessbranche. Boetiekstudio’s weten als geen ander hoe zij een missie moeten uitdragen, een community moeten opbouwen en nieuwe technieken moeten toepassen. Tijdens het HDD Congres besprak Emma verschillende trends zoals wearable tech, group training en HIIT. ‘Drie grote trends die allemaal voorkomen binnen de boetiekstudio.’

Daarnaast stond Emma stil bij de factoren die een boetiekstudio tot een succes maken. ‘Waarom besta je en doe je wat je doet? Dat moet groter zijn dan ‘het verdienen van geld’.’ Volgens Emma draait het binnen de boetieksector vooral om branding. ‘Je moet de optimale vibe creëren voor iedere training en er moet een community gevoel heersen.’ Volgens haar is het daarbij ook belangrijk om te investeren in licht en geluid en om technologieën te integreren. Een belangrijke technologie is bijvoorbeeld de data die je kan verzamelen van klanten. ‘Daar heeft de doelgroep behoefte aan. Op die manier weet hij of zij de precieze voortgang en daar kan je op inspelen.’

De klant van de toekomst
Als fitnessondernemer is het belangrijk om je te richten op de klant van de toekomst. Er wordt dan ook vaak stilgestaan bij de behoeften van millenials. Carl Rohe heeft zich de afgelopen jaren op deze doelgroep gericht. Hij is cultuursocioloog en heeft een netwerk over de hele wereld waarmee hij samen de nieuwste trends probeert te spotten. Carl sprak tijdens het congres onder meer over de ‘stress samenleving’ waar we in leven.

Carl kaartte aan dat millennials, en klanten in het algemeen, ontzettend veel opties hebben binnen de fitnesswereld. ‘Maar ze hebben ook last van FOMO: fear of missing out.’ Dat is volgens hem een element waar je als ondernemer op in kunt spelen. ‘Het is belangrijk om te weten wat deze doelgroep bezighoudt. Alleen dan kan je inspelen op die behoeften en welke diensten je hen moet aanbieden.’

Weet wat er leeft
Guido Thys is consultant, spreker & schrijver en ging tijdens het congres dieper in op de customer journey. Zijn verhaal sloot naadloos aan op de boodschap die Carl wilde overbrengen: weten wat er leeft binnen de doelgroep. ‘We bekijken allemaal waar onze customer journey aan moet voldoen om de klant zo goed mogelijk te bereiken. Doen we dat wel allemaal zo goed als we denken?’ Er is volgens hem niets belangrijker dan achter de wensen van de klant te komen. We zouden moeten weten wat hun drijfveren en wensen zijn en hoe je hier als club bij aan kan sluiten.’ Uit het congres blijkt hoe belangrijk het is om stil te staan bij de toekomst van de fitnessbranche. Nieuwe technologische mogelijkheden en veranderende behoeftes van de doelgroep vragen om een andere aanpak. Na het congres was er tijd voor een netwerkborrel en aansluitend een diner. Vervolgens konden deelnemers het congres afsluiten met de Les Mills Party van het Mega Quarterly. Het thema was ‘night at the movies’.

Voor meer informatie over de sprekers of het congres kan je terecht op de website van HDD GROUP. hddgroup.com/congres
Bedrijf

HDD GROUP

Laatste artikelen van dit bedrijf