24 december 2019

Aciso: 10 tips voor een zorgeloos 2020

Arjan van Dorp
Business Development. Senior Consultant
24 december 2019
De tijd van goede voornemens is aangebroken en ook voor komend jaar zullen wensen als ´sporten, meer bewegen, meer ontspanning zoeken, een gezond gewicht´ ongetwijfeld weer hoog genoteerd staan in de ranking.

Hoe ga jij maximaal de kansen benutten die het nieuwe jaar jouw als ondernemer biedt? Lees deze 10 tips aandachtig en plan voor jezelf hoe je deze komend jaar ook echt gaat inzetten.

Tip 1: ´Maximale input´ als ondernemer
Het ontbreekt je niet aan mogelijkheden, ideeën en nieuwe concepten. En natuurlijk ook niet aan kennis en ervaring. En wat je zelf niet in huis hebt, kan je inhuren, nietwaar? Waar het vaak wel aan ontbreekt is het onderkennen van mogelijkheden in de markt. Deze worden vaak te makkelijk weggewuifd als ´niet haalbaar´ of ´te lastig´. Door de waan van de dag laat je je ook vaak leiden door routine en laat dat nu net het grootste gevaar zijn voor de ondernemer! Routine haalt de scherpte weg en staat vernieuwing en ontwikkeling in de weg. Vergis je niet: de grootste successen worden geboekt met nieuwe, verfrissende ideeën die op het eerste gezicht misschien wat ver af staat van wat je gewend bent…

Tip 2: Denken durven DOEN! doorzetten!
Wat onderscheidt de succesvolle ondernemer van de niet-succesvolle ondernemer? Succesvolle ondernemers zet kansen om in de praktijk, terwijl de niet-succesvolle blijft nadenken en twijfelen. Ondernemen betekent: aanpakken, paden betreden die anderen niet durven nemen of er gewoonweg niet aan denken. Blijven nadenken brengt je tot stilstand en geeft de concurrentie de gelegenheid tot een inhaalslag.

Tip 3: Geen smoesjes!
Over de concurrentie gesproken: niet de concurrentie, noch de markt, het consumentenvertrouwen of je team is verantwoordelijk voor het uitblijven van succes! Jij beslist als enige over de koers van je club en over wie, wat, wanneer doet. Jij hebt het roer in handen! Een slachtofferrol past jou als ondernemer niet. Kom in actie, neem beslissingen en je merkt dat je team dan ook weer in beweging komt. Als je team maar weet waar het met hun club naartoe gaat. Onder jouw inspirerende leiding… Samen brengt jullie je club in de juiste richting.

Tip 4: Waar staat uw club eigenlijk voor?
Wat doet jouw club aantoonbaar beter dan de concurrentie? Dit is en blijft een cruciale vraag, want veel mensen zijn op zoek naar een snelle, effectieve oplossing. Het liefst met zo min mogelijk inspanning, want veel mensen zijn nu eenmaal op zoek naar de weg van de minste weerstand. De één op gebied van beweging of sporten, de ander op gebied van administratie of de schoonmaak. Zorg er in ieder geval voor dat jouw club ergens met afstand het beste in is. En zorg ervoor dat men dat ook signaleert en weet in de omgeving. Bovengemiddeld goed zijn in meerdere disciplines in niet meer voldoende in de toekomst! De specialist is aan zet! Wie of wat is de herkenbare specialist of specialisme van jouw club?  

Tip 5: De klant bepaalt je aanbod, niet jij!
Het is de door jou gekozen doelgroep die jouw aanbod bepaalt. Uiteindelijk kiezen je potentiele leden bewust voor een specifieke oplossing en uiteindelijk moeten zij enthousiast worden over de diensten van je club. Hoe ga je jouw doelgroep geïnteresseerd krijgen in jouw club?

Tip 6: Je prijsstrategie is cruciaal!
Het is een feit: een dag effectief analyseren van je tarieven en de opbouw van je abonnementenstructuur en ledenbestand, levert je meer op dan een maand werken. Ondanks het feit dat de omzet van veel clubs voor 85-95% wordt bepaald door abonnementsbijdragen, schenken slechts weinig ondernemers hier regelmatig de vereiste aandacht aan. Met een regelmatige check-up van je prijsstrategie behaal je duidelijk hogere omzetten en winst. Gegarandeerd!

Tip 7: Reclame maken is investeren in je succes.
Reclame maken is als zaaien. En wie zaait, die oogst. Reserveer minimaal 5% van je omzet voor reclame en paln dit goed over de loop van het jaar en over de verschillende on- en offline platformen. Denk hierbij aan social media en zoekmachines, promotieteam, public relations, joint promotion, lokale media etc. Gebruik je budget niet alleen voor aanbiedingen en prijsacties in je reclame maar zorg ook voor goede imago-versterkende reclame en een duidelijke informatieverstrekking waar jouw club voor staat!

Tip 8: KISS - Keep it stupid and simple
Ook hier geldt weer dat de ´vis moet happen, niet de visser´. Zorg ervoor dat je in je communicatie het voordeel voor de gebruiker centraal stelt, dan verdwijnt de prijs vanzelf naar de achtergrond. Blijft de prijs altijd een breekpunt in het gesprek met je gewenste klanten? Dan moet je je aanbod en de manier waarop je dit presenteert, drastisch herzien!

Tip 9: Houd je cijfers constant in het oog! Cijfers liegen niet!
De kengetallen van je bedrijf zijn de rationele indicatoren van je succes. Of van het ontbreken daaraan… Kijk dagelijks met een schuin oog naar je ´dashboard´ waar je de voor jou relevante gegevens vindt. Financiële kengetallen maken de prestaties van je bedrijf meetbaar en vergelijkbaar met collega´s van vergelijkbare omvang in vergelijkbare markten. Via kengetallen kom je absoluut op het spoor van oplossingen die zonder kengetallen nu eenmaal verborgen blijven!

Tip 10: Focus, focus, focus!
“Een mens met een doel leeft, een mens zonder doel wordt geleefd” Focus op concrete doelen helpen je om de juiste beslissingen te blijven nemen, om obstakels te overwinnen en weer terug in het juiste spoor te komen. Focus helpt je om randzaken te elimineren en het grote geheel in het zicht te houden. Focus zorgt ervoor dat je volgend jaar rond deze tijd tegen jezelf en tegen je team zegt: 2020 was een fantastisch jaar!

Heb je nog geen plan of heb je behoefte aan een concrete leidraad om het plan te verwoorden en bij te houden? Stuur dan even een e-mail naar arjan.vandorp@aciso.com en ontvang je eigen format.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Arjan van Dorp