21 november 2019

Zo wil Champ het sportaanbod op een menukaart presenteren

21 november 2019

Sinds hun entree in maart van dit jaar bouwt Champ, opgezet door ondernemers Paul Wiertz en Michiel Huisman, hard aan de weg als boekingsplatform voor sport in Nederland. De groei die ze in nog geen jaar hebben doorgemaakt, heeft ook hen verrast. Wiertz en Huisman willen Nederlanders nog meer in beweging krijgen door sport overzichtelijk aan te bieden en zonder abonnement makkelijk boekbaar te maken.

Het idee om een boekingsplatform voor sportend Nederland te starten, kwam volgens Huisman voort uit hun eerste succesvolle onderneming. Met zakenpartner Wiertz had hij in 2009 al een boekingsplatform voor restaurants opgestart: Couverts. “We vonden het toen al gek dat veel restaurants in Nederland online niet actief zijn, in tegenstelling tot wat we bijvoorbeeld zien in de Verenigde Staten. Daar kun je alles online regelen. Nederlandse restauranthouders houden vaker vast aan hun rol van de fysiek aanwezige gastheer en vinden het ook fijn als ze worden gebeld. En dat terwijl meer dan zestig procent van alle Nederlanders zich online oriënteert. Couverts sloeg aan en we hebben het platform verkocht aan TripAdvisor. We gingen toen nadenken over wat we wilden en kwamen op het idee om een platform te bouwen voor de sportwereld in Nederland”, zegt Huisman, die met Champ is genomineerd voor de BodyLIFE Innovatie Award 2019.

Grootste boekingsplatform voor sport
Huisman: “Onze ervaring is dat het sportaanbod in Nederland heel gefragmenteerd wordt aangeboden. Het is moeilijk om een geschikte sportmogelijkheid te vinden, aanbieders te vergelijken en online te boeken zonder abonnement. Daarbij zien we dat lidmaatschappen bij sportclubs en verenigingen teruglopen doordat mensen niet het gevoel hebben dat ze hun lidmaatschap optimaal benutten. Ze hebben niet genoeg tijd om meerdere keren per week te gaan door werk, gezin of hun sociale leven.”

“Vraag en aanbod zijn niet goed op elkaar afgestemd. Met ons platform willen we sporters in Nederland de mogelijkheid bieden om te sporten wanneer ze willen, zonder vast te zitten aan (jaar)abonnementen. Zo kunnen ze op elk moment voor zichzelf bepalen welke sport het beste past of waar ze het meeste plezier uit halen. Stel, je voetbalt of hockeyt, maar je wil in de winterstop een aantal weken fitnessen of CrossFitten. Dan moet je meestal een abonnement voor de lange termijn afsluiten. En dat terwijl je na de winterstop misschien niet de tijd hebt om nog te gaan. Wij willen vraag en aanbod in de sportwereld onder één dak krijgen en zo professionals en ondernemers samenbrengen met consumenten. Dat we zo hard groeien geeft wel aan dat we van toegevoegde waarde zijn. Binnen een half jaar zijn we uitgegroeid tot het grootste boekingsplatform voor sport in Nederland.”

Flexibiliteit
Huisman merkt op dat de behoefte aan flexibel sporten stijgt bij het toenemende aantal sporters, ook in de fitnessbranche. “Voor 1/3 van de sporters in deze branche is fitness de hoofd sport, voor 2/3 is het een sport die ze erbij doen. Champ is voor deze sporters een gids; we bieden opties aan om via inmiddels meer dan duizend aanbieders te kijken welk sportpakket het beste bij jou past. Je kunt op deze manier beter onderzoeken welke sporten jou gemotiveerd houden om te blijven bewegen. Er zijn veel mensen die een gang naar de sportschool meer als een verplichting ervaren dan iets wat leuk is of een uitdaging. Ze gaan in hun eentje, maken een vast rondje toestellen en gaan weer naar huis. Maar er zijn bijna vijfhonderd sporten in Nederland waaruit je kunt kiezen. Daar zit voor iedereen iets bij dat past. Als je een keer in de week wil fitnessen, een keer wil CrossFitten en voetballen, dan kan dat via Champ.”

App
Champ is gelanceerd in maart 2019 en op web volledig operationeel. Daarbij lanceert Champ begin 2020 een eigen app. “Daarin kun je naast het gebruik van alle online functies, ook je doelstellingen bijhouden, kijken hoeveel calorieën je verbrandt of je prestaties bijhouden als extra middel om gemotiveerd te blijven. Je kunt ook zien wat andere gebruikers voor prestaties en badges hebben behaald in hun sporten. Bij een bepaald aantal punten en badges krijg je kortingen bij de aanschaf van sportproducten of sportactiviteiten. Met onze app en het platform willen we een soort LinkedIn voor de sportwereld worden.”

Partner voor sportondernemers
Champ wil voor sportondernemers nieuwe sporters bereiken, activiteiten plannen en betalingen veilig online laten verlopen. Ondernemers bepalen zelf de tarieven voor de activiteiten die ze via Champ aanbieden. Het platform is gratis, alleen voor betaalde activiteiten betaal je 10 procent transactie fee. Huisman: “Voor fitnessondernemers klinkt het misschien gek dat wij een platform bieden waar per sportactiviteit betaald wordt, maar dit vormt juist een kans om nieuwe sporters aan te trekken. Besluit iemand na een inspirerende sportactiviteit, geboekt via Champ, een abonnement af te sluiten bij een club, dan juichen wij dat alleen maar toe.”

“Voor ons is het juist een uitdaging om meer mensen naar de fitnessondernemers te leiden. Zoals we van NL Actief hebben vernomen, telt de fitnessbranche drie miljoen betalende leden, maar er lijkt veel meer behoefte te zijn aan flexibele bezoekmomenten van een sportschool. Uiteindelijk moet je als markt kijken hoe je kunt inspelen op de behoefte van de consument. Niet voor niets hebben veel sportverenigingen het moeilijk. Hoeveel voetbalteams klagen niet over te weinig spelers op de dag van de wedstrijd. Maar ja, veel mensen van tussen de dertig en veertig hebben jonge kinderen, zijn de hele week aan het werk en gaan dan niet een hele dag in het weekend besteden aan sport. Zeker in de fitnessbranche is genoeg ruimte om on demand sportmomenten aan te bieden.”

“En wat mij ook opvalt, in veel sportscholen worden mooie lesprogramma’s aangeboden, maar als je voor het eerst binnenkomt, heb je geen idee welke programma het beste bij je past. Via Champ kunnen fitnessondernemers lesprogramma’s online aanbieden, eenmalig of vaker, zodat potentiële sporters één of meer keer mee kunnen doen, zonder direct aan een abonnement vast te zitten. Wanneer je die mensen triggert kun je ze daarna voor de lange termijn aan je binden.”

Nationale Sport Cadeaukaart
Naast een app komt Champ ook met de Nationale Sport Cadeaukaart. De kaart is nu al online verkrijgbaar en vanaf het voorjaar 2020 bij zesduizend offline verkooppunten, zoals bijvoorbeeld Albert Heijn en de Primera. “Met de kaart kun je andere mensen een sportervaring cadeau doen. Je kunt ook samen met iemand eens een sport uitproberen. Daar geloven we zelf ook in”, aldus Huisman. “Zo sporten we met het team van Champ ook elke week samen en doen we elke keer een andere sport. Je komt dan echt tot nieuwe inzichten en je merkt ook dat sommige sporten verrassend leuk zijn, ook al dacht je dat het niets voor je was. Je moet jezelf uitdagen en triggeren. Ook als ondernemer. Wij willen uiteindelijk met Champ een soort menukaart tonen van de sportwereld en mensen dan laten proeven wat op dat moment bij hen past. Het sportaanbod is wat dat betreft net een wereldkeuken."

Lezing Fitfair
Nieuwsgiering geworden naar de mogelijkheden voor jou als ondernemer met Champ. OP vrijdag 22 november geven Paul en Michiel samen een lezing over 'Het positioneren en distribueren van sport in het digitale domein'. De lezing is van 12:15 - 13:00 uur in Area 9
Klik hier voor meer informatie.



 

champPaul WiertzMichiel Huismanfitness intermediairsboekingsplatform
Gerelateerde artikelen
Bedrijf

Champ

Laatste artikelen van dit bedrijf