21 november 2019

Fitnation: welkom in de glazen bol van de toekomstige fitnessbranche

21 november 2019

Wat brengt de toekomst voor fitnessbranche? Hoe kan de sector blijven innoveren en vanuit welke hoek komen nieuwe uitdagingen? Deze en meer vragen werden besproken tijdens de eerste editie van FitNation in Amsterdam. Meer dan tweehonderd fitness professionals van over de hele wereld bezochten begin oktober het nieuwe event.

a excuses voor de stromende regen buiten het Postillion Hotel & Convention Centre in Amsterdam heette Hugo Braam, samen met broer Paul CEO van Virtuagym, alle bezoekers aan FitNation welkom. Fitness professionals uit onder andere de Verenigde Staten, Canada, Rusland en alle uithoeken van Europa vonden hun weg naar de eerste editie van FitNation, een internationaal event voor de fitness industrie.

INSPIRATIEBRONNEN
Met een variatie aan workshops, presentaties, rondetafelgesprekken en netwerkmogelijkheden (bij de lunch en ’s avonds op de dansvloer) bood FitNation fitness professionals de kans om zich te laten inspireren en te triggeren om ook zelf na te denken over wat de toekomst brengt. Daarbij waren de pijlen vooral gericht op innovatie.

Gedurende de dag verschenen drie sprekers op de main stage: René Moos (oprichter van Basic-Fit), Bonita Norris (Mount Everest Pioneer) en Bryan O’Rourke (oprichter van Vedere Ventures, LLC Integerus, CSO van Fitness Marketing Systems, CSO en partner in de Flywheel Group en president van het Fitness Industry Technology Council).

“Change nothing and nothing changes”, was de boodschap van Norris, die op haar twintigste nooit een berg had beklommen. Twee jaar later stond ze op de top van Mount Everest. Haar inspirerende verhaal ging niet alleen over bergbeklimmen, maar ook over het zoeken naar een investeerder en de levenslessen die ze leerde. Voor alle aanwezigen in de zaal een bijzondere out-of-the-box ervaring.

Moos vertelde over hoe hij 35 jaar geleden als voormalig tennisser in de fitnessbranche stapte en nu aan het hoofd staat van een netwerk van meer dan 700 Basic-Fit vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje. Basic-Fit opent elke week drie nieuwe vestigingen. Hoe zorgt Moos ervoor dat zijn onderneming meegaat in technologische ontwikkelingen? “We zijn in de basis een fysieke sportschool met werknemers en geen digitaal bedrijf, maar we moeten de goede combinatie vinden tussen die twee. Ik denk dat de sportschool in de toekomst niet verdwijnt. Voor veel mensen helpt het echt om door andere mensen gemotiveerd te blijven om te sporten. Niet iedereen is even gedisciplineerd om met een fitnessapp thuis te sporten. We moeten kijken hoe we workouts leuker kunnen maken. Traditionele apparatuur verander je niet, maar je moet kijken naar sportbeleving en de sociale aspecten die een club moet bieden. Wij hebben plannen bedacht die niet goed uitpakten, maar daar leer je weer van. Je moet durf hebben en lef tonen. Dan pas kun je progressie boeken.”

INNOVATIE
Iemand die de bezoekers alle ins en outs over innovaties en trends in de fitnessbranche kon vertellen was Bryan O'Rourke. Hij is ook actief in verschillende besturen, waaronder het IHRSA. Zo vertelde hij dat we wereldwijd gemiddeld 6 uur en 42 minuten via onze devices aan internet besteden en dat ons gedrag verandert. “In de VS waren er in 2018 al meer Amazon Prime Members dan mensen die een kerstboom opzetten. We moeten business modellen gaan veranderen. Treed uit de comfortzone. Ondanks dat millennials en generatie-Z grote doelgroepen zijn, moeten we de ook de boomers niet vergeten. Zij zijn in de fitnessbranche twaalf keer zoveel waard als millennials. Menselijke ervaringen gaan de komende 25 jaar meer veranderen dan in de laatste 250 jaar. Menselijkheid en technologie versmelten”, aldus O’Rourke, die Internet of Things, Facial Recognition, spraak gestuurde Augmented Reality, robotics, artificial intelligence en gamification interessante trends vindt om in de gaten te houden.

De fitnessbranche heeft te lang stilgestaan, vertelt Hugo Braam: “We kijken weleens op Shutterstock voor promotiefoto’s. Zoek eens op afbeeldingen van personal trainers. Je ziet altijd iemand met pen en papier. Bij geen enkele foto van een pt’er zie je iemand met een iPad of andere wearables. Dat is typerend. Iedereen heeft een complete computer in zijn broekzak en toch zijn er nog fitnessbedrijven met meer dan honderd vestigingen die geen goede mobiele app hebben. Dat snap ik niet. De iPhone bestaat al tien jaar. Sommige clubs verwachten nog steeds dat klanten hen bellen om een afspraak te maken of om af te zeggen. Maar we krijgen inmiddels steeds meer te maken met millennials en de generatie z. Zij zijn opgegroeid met technologie. Als de fitnessbranche niet bij hen aansluit, zullen zij zich disconnecten.”

Hoe jongere generaties gestimuleerd moeten worden om naar de sportschool of studio te komen? “We moeten blijven innoveren om relevant te blijven”, aldus Braam. “Maak sporten meer fun. Veel mensen vinden sporten niet altijd leuk. Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van augmented reality (AR), een live, direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer, zoals bij Pokémon Go. Ik ben ook enthousiast over een simulator van Icaros, een virtual reality vliegmachine waarmee je al vliegend over landschappen je core kunt trainen. Killen de nieuwe technologieën traditionele clubs of kunnen we deze nieuwe technologieën juist inzetten om consumenten naar de gym te brengen? Over dat soort kwesties gaan we hier met elkaar in gesprek.”

VERSTOORDERS
Op FitNation stonden zeven (Engelstalige) workshops, als Building a great technology stack, Building an amazing customer journey en The next ten years in fitness, op het programma. Wij schoven aan bij die laatste. De Brit Matthew Symons, directeur bij Jetts Fitness, besprak daarin wat de toekomst van de fitnessbranche mogelijk gaat brengen.

Een belangrijke boodschap van Symons was “disrupt yourself before someone els does”. Zo verwees hij naar bedrijven als Nokia en Blockbuster, die marktleiders waren voor telefonica en videodiensten, maar niet op tijd hun ‘disruptors’ serieus namen en daarna de strijd verloren van Apple en Netflix. Blockbuster, een Amerikaanse aanbieder van verhuurdiensten voor thuisfilms en videogames via een videotheek, dvd-via-mail, streaming, video op vraag en bioscooptheater, is inmiddels verdwenen, maar had Netflix in 2007 nog voor 50 miljoen dollar kunnen overnemen. Blockbuster geloofde niet in het concept van de streamingservice.

Mogelijke verstoorders in de fitnessbranche kunnen de fitnessapps, on-demand streams als Peloton, virtuele trainingen en gamificatie zijn. In groepjes van zes laat Symons de deelnemers nadenken over waaraan een gym van de toekomst moet voldoen. Daarbij zijn locatie, club design, customer service, marketing, ease of access, use of analytics en retention speerpunten. De workshop levert een aantal interessante gespreksonderwerpen op, zoals: hoe lang duurt het totdat we in het openbaar vervoer, op weg naar het werk, kunnen sporten?

De inspirerende dag bij Fitnation werd afgesloten met een discussiepanel over de toekomst van de fitnessbranche. Tom Moos, Jon Nasta, Matthew Symons, Hans Muench en Bryan O'Rourke spraken zich uit over de toenemende populariteit van boutique studio's, hoe belangrijk investeringen in goed personeel zijn, hoe de consumenten meer macht krijgen en hoe de manier waarop we technologie gebruiken volledig gaat veranderen. Voor de fitnessbranche bleek FitNation een eyeopener, waarbij fitness professionals gezamenlijk een blik in de glazen bol wierpen en hun hersens erover kraakten.

Bedrijf

Virtuagym

Laatste artikelen van dit bedrijf