16 september 2019

Fitness moet leuk zijn!

Eric Vandenabeele
Directeur Fitness.be
16 september 2019


‘Zelfbeeld’, het woord zegt het: een beeld dat je hebt van jezelf, niet het beeld dat anderen hebben. Een beeld dat onszelf en onze klanten soms aardig parten kan spelen. Sommigen stuurt het bewust of onbewust richting eetstoornissen of misplaatst gebruik van verboden middelen. Anderen zoeken of etaleren geluk met een overdosis zelfbeeld via selfies op social media. We moeten waakzaam toezien dat we onze klanten begeleiden naar een leven dat goed voelt, niet een leven dat er enkel goed uitziet.

Door Eric Vandenabeele

Volhouden is de boodschap. Jammer genoeg heeft volhouden ook een ietwat negatieve associatie. Volhouden betekent met iets doorgaan niettegenstaande tegenslag, tegenspraak of vermoeidheid. Klinkt als… dit doe ik liever niet. Als we zeggen dat je fitness ‘moet’ volhouden, als het kan je leven lang, dan zijn we vermoedelijk wel goed bezig, maar misschien formuleren we het verkeerd. Of leggen we de focus verkeerd.

Feesten doen we graag
Vorige week ben ik met vrienden nog eens goed doorgezakt. Het was niet de eerste keer, en het zal meer dan waarschijnlijk ook niet de laatste keer zijn. Nochtans, tot dagen erna heb ik de gevolgen moeten dragen. En toch zou ik het onmiddellijk terug doen. Waarom? Omdat ik het leuk vind en me op die momenten gewoon goed voel. Feesten en party’s doen we voor het gevoel ‘tijdens’, niet het gevoel ‘na’. De dag erna voelen we ons meestal niet beter en opgewekter. In tegendeel, afhankelijk van het bijhorend veten alcoholverbruik, voelen we ons belabberd tot… geen mens. En toch doen we het graag en gaan we het waarschijnlijk blijven doen.

Sommigen zeggen dan ook dat ze regelmatig trainen om dergelijke zaken te ‘kunnen’ doen. Fysiek en met een gerust geweten. Klinkt goed, maar kan en mag de bedoeling niet zijn van ons product. Enkel fitness beoefenen voor het gevoel ‘na’ is nooit duurzaam. Een goed gevoel ‘tijdens’ zorgt ervoor dat we het graag doen, dat we het opnieuw willen doen… dat ook fitness een feest wordt.

Welk resultaat streven we na?
tatistieken schuiven steeds ‘zichtbare’ resultaten naar voor. Bij bevragingen staan ‘een steviger lichaam’ en ‘gewichtscontrole’ meestal in de top drie. Resultaten welke het ook makkelijker maken om een beter selfieresultaat de wereld in te sturen. Een resultaat dat eerst je eigen censuur moet doorlopen. Het gevolg van talrijke pogingen om uiteindelijk ‘het’ geslaagde plaatje de clouds in te sturen. Een resultaat waar je je goed bij voelt… omdat je er goed uitziet.

e motivatie van veel van onze klanten om extra en regelmatig te bewegen ligt meestal in een verlangen om hun uiterlijk te verbeteren. Maar waarom? Echte schoonheid, hoe cliché het ook klinkt, komt toch van binnenuit. Stralen doe je toch meer met de spieren van je glimlach dan met de rest van je bewegingsstelsel. Wat baat het om er goed uit te zien, wanneer je je niet goed voelt?

Onderzoek leert ons trouwens ook dat redelijk intense training noodzakelijk is om enkel via training ‘zichtbare’ resultaten te halen. Hierbij moeten we vaststellen dat de meeste van de fitnessbeoefenaars niet zo intens trainen of zeker onvoldoende om dergelijke resultaten te halen. Grote dropout cijfers en een gemiddeld van één tot anderhalf bezoek per week aan een fitnessclub door actieve beoefenaars moeten ons nog meer doen nadenken. Zou het kunnen dat, wanneer klanten enkel komen trainen om er beter uit te zien, ze meestal gedoemd zijn om te mislukken?

Fitness een feest
Betekent dit dat we iedere promotiecampagne waarbij we een steviger of slanker lichaam beloven moeten laten varen? Betekent dit dat zichtbare resultaten meer uitzondering dan regel zijn? Natuurlijk niet.

Er beter uitzien is zonder twijfel een resultaat waar we, bij duurzaam, regelmatig en gecontroleerd trainen, een garantie kunnen op leveren. Dit resultaat is echter heel subjectief en grenzen worden makkelijk verlegd. Om over de realiteitszin van korte en lange termijndoelen maar te zwijgen. Klanten zullen blijven streven naar hun ideale gewicht. Vraag is natuurlijk ‘wat is een ideaal gewicht?’. Vinden we dit terug op de weegschaal, in tabellen of via ingewikkelde metingen en berekeningen? Mogelijk wel, maar Daniel Kosich, PHd, omschreef het perfect: ‘Wanneer je regelmatig verstandig en gevarieerd eet en daarnaast blijvend regelmatig voldoende beweegt (ttz drie keer per week 30e aan voldoende hoge intensiteit) dan bereik je hoe dan ook na enkele jaren ‘jouw’ ideale gewicht’. Dit zal voor de één iets zwaarder, iets molliger en voor de ander slanker of gespierder zijn, maar je bereikt ‘jouw’ ideaal gewicht. Enkel daarop mikken is dus heel relatief en is mikken op een einddoel. Komt er niks daarna? Dit willen we niet.

Wat we wel moeten doen is een onderscheid maken tussen de redenen waarom klanten starten met fitness en de redenen waarom ze blijven komen. Daarop inspelen, zowel met de individuele aanpak van de klant als met het algemene clubaanbod, de sfeer, de community in het algemeen. Eens men de drempel heeft overschreden is het aan ons om de aandacht langzaam te verleggen van ‘wat men als resultaten wil zien’ naar ‘wat men voelt’. Het gevoel, de ervaring, het welbehagen dat de fitnessactiviteiten op zich aan onze klanten bezorgen. Trots zijn op geleverde prestaties is een gevoel dat we moeten bekrachtigen. Graag aanwezig zijn omdat de uitbater, de medewerkers, de klanten, je vrienden je graag zien komen, moeten we stimuleren. Zelfs manipuleren en sturen. Meer aandacht schenken aan het proces dan aan het resultaat. Van fitness een feest maken.

We mogen de drang naar het mooie zelfbeeld, het resultaat van de selfie, niet ontkennen. We moeten zorgen dat fitnessbeoefening op zich leuk is. Het mooiste resultaat van een geslaagde selfie is een glimlach. Wij kunnen ervoor zorgen dat die niet enkel terug is te vinden op sociale media maar iets is waar onze klanten mee wakker worden. Dit is het mooiste resultaat op lange termijn.

Hou je fit, Eric

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Eric Vandenabeele

Bedrijf

Fitness.be

Laatste artikelen van dit bedrijf