6 october 2019

Slim Belly is tien jaar jong: fraai staaltje afslankpositionering

Arjan van Dorp
Business Development. Senior Consultant
6 october 2019

Voorjaar 2009: hooggespannen verwachtingen bij de introductie van de nieuwste internationale campagne van Greinwalder & Partner. Bij de onthulling werden wenkbrauwen gefronst, schouders opgehaald. Toch was er ook nieuwsgierigheid en, gezien de reputatie van Greinwalder en Partner als marketingpionier in de Internationale fitnessbranche, vertrouwen dat dit nieuwe concept wel eens baanbrekend zou kunnen zijn.

Slim Belly, want dat werd onthuld, is tot op de dag van vandaag, zeker controversieel maar ook innovatief. En vooral effectief. Het bleek een schot in de roos. Het concept speelt precies in op een enorme behoefte van de consument. Of zoals vaak gehoord: “ik wil als club Slim Belly eigenlijk niet verkopen maar de consument wil het zo graag kopen.”

De propositie van Slim Belly was vanaf dag 1 zonneklaar: centimeters buikomvang verliezen. Niets meer, niets minder. En zo ontstonden de gesprekjes binnen deelnemende clubs, die zich echt op gebied van afslanken hadden ontwikkeld:

Consument: “Maar verlies je geen gewicht met Slim Belly?”
Medewerker: “Wat zou u graag willen?”
Consument: “Nou, het zou wel fijn zijn als ik naast al die centimeters ook een paar kilo zou kunnen verliezen”
Medewerker: “ Wanneer u naast een beduidend slankere buik ook extra kilo´s zou willen verliezen, laten we dan eens kijken wat u precies zou willen. Aan de hand daarvan adviseer ik u om naast Slim Belly ons voedingsprogramma A of Lifestyleprogramma B te volgen”

En zo slagen goed gepositioneerde afslankclubs er nog altijd in om de juiste totaaloplossing aan te bieden, niet slechts een 4 weken durend testprogramma van een buikgordel...

Nu, 10 jaar na de introductie, heeft Slim Belly zich ontpopt tot een bewezen effectieve methode die in bijna 1.000 clubs en afslankstudio´s in 14 landen uitermate succesvol is. Wat wil je: de methode staat garant voor resultaat en de doelgroep wordt alleen maar groter.

Succesvolle marketing en een bewezen effectief businessmodel doet de rest.
In de marketing hadden de eerste reclamecampagnes een zeer hoog ´Tel-Sell-gehalte´, een bewuste keuze. Want kijk eens hoe andere ´gamechangers´ binnen de fitnessbranche zijn geïntroduceerd bij het grote publiek: Tae-Bo, Zumba, Insanity, enz. maakten hun entree via Tel-Sell.

Zo kwam het concept snel in de belangstelling van een grote kritische massa consumenten. Zonder dat het concept ooit op Tel Sell te zien is geweest overigens…

De volgende fase kenmerkte zich door een langzame verschuiving in een medisch-cosmetische richting. Zo werd het gezondheidsbedreigend aspect van buikvet toch onder de aandacht gebracht van de consument die, jammer genoeg, toch primair belangstelling heeft voor cosmetische aspecten als een slanke lijn, slank op het strand enz.

Bij de introductie van de mobiele Slim Belly in 2013 ontwikkelde het concept zich in de marketing door naar een lifestyle-concept. Het was vanaf dat moment immers mogelijk om veel sneller buikomvang te verliezen tijdens de favoriete Spinning- of Zumba-lessen. Of bij het wandelen of hardlopen buiten. Het geheim van snel buikomvang verliezen kwam later tot uiting in een zeer vrouwelijk gestylede vormgeving onder de titel ´My little Secret´.

En dit voorjaar werd de laatste nieuwe ´look and feel´ geïntroduceerd onder de titel ´Magic in the Air.´

Vanwaar deze aandacht voor de uitstraling? Wel: alles om ons heen verandert en moderniseert. En snel ook. En om onder de aandacht te blijven van je doelroep, zul je voor hen moeten opvallen in de brij van beelden en tekst die we allen dagelijks bewust en onbewust tot ons nemen. Uiteindelijk moet het wel verkocht blijven worden, anders fungeert het niet meer als winstgevend concept binnen de clubs.

Dat brengt me op het bewezen succesvolle businessmodel. In 2013 werd een financieel businessmodel over een periode van een jaar ontwikkeld en als eerste binnen Sportcentrum Vlaardingen getest. Hierin werd een plan opgenomen waarin een prognose van kosten, opbrengsten en dus ook het rendement van Slim Belly werd weergegeven. Aan het eind van het jaar bleek de bijzonder ambitieuze prognose, met akelige nauwkeurigheid te zijn behaald. Een fraai staaltje “Plan your work, work your plan”.

Dit businessplan zorgt er tot op de dag van vandaag voor dat , deelnemende clubs elk jaar weer hun prognoses behalen. Waaronder overigens nog steeds Sportcentrum Vlaardingen.

Is het dan allemaal euforie rondom Slim Belly? Dat ligt er maar aan hoe je er naar kijkt. In de loop van de jaren is het profiel van de licentiehouders wel duidelijk veranderd. Traditionele fitnessclubs haakten na enkele jaren veelal af. Geheel in lijn met de typering van de branche als ´Kameleon van de sportsector´, gingen zij op zoek naar de nieuwe ´Heilige graal´.

Het Slim Belly-concept werd oorspronkelijk ontwikkeld om fitnessclubs aansluiting te laten vinden op de afslankmarkt.

Clubs die zich duidelijk positioneren op het gebied van afslanken en niet te vergeten de specialistische afslankstudio´s, blijven succesvol. Zij zien de doelgroep graag komen en zijn graag bereid om ook de niet-sportende medemens serieus te nemen. En te begeleiden. Met blije gezichten tot gevolg.
Al met al is Slim Belly inmiddels een teenager die, zoals haar leeftijd betaamt, ook de komende jaren veel van zich zal laten horen.

Meer weten? Ga naar www.slim-belly.nl/nl/partner-worden voor meer informatie.

Wil je reageren op dit bericht? Stuur me dan een email: arjan.vandorp@aciso.com

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Arjan van Dorp