Speerpunten vormen de focus

Verschenen in Bodylife nummer 1 2018

Het nieuwe jaar is begonnen en de doelstellingen zijn bepaald. Hoewel, heb je die helder voor je geest, wat je wil bereiken in 2018? Veel mensen zijn een beetje doelen stellen moe, maar toch is het belangrijk om hier een heldere voorstelling van te hebben. Wat wil je leren, welke nieuwe doelgroep wil je bereiken, waarin groeien, wat verbeteren? Een doel stellen alleen is ook nog geen garantie voor succes. We zullen het doel moeten vertalen in speerpunten, om er actie uit te halen.

Speerpunten zijn de aandachtsgebieden waarmee we onze doelen bereiken. Stel mijn doel is mijn diensten beter in beeld brengen van de potentiele afnemer. Speerpunten zouden dan kunnen zijn:

  •  compacte omschrijving op één A4 van elke dienst;
  •  filmpje maken van elke dienst;
  •  online presenteren en vindbaarheid online optimaliseren;
  •  promotieplan voor off- en online uitwerken.

Deze speerpunten vormen de focus voor de planning en zijn de stappen naar realisatie en het behalen van de doelstellingen.

De doelstellingen worden vaak wel bepaald, echter de opvolging er van blijft vaak uit. Zoals de consument een goed voornemen bedenkt, maar door er geen aandacht aan te geven - het niet uit te werken - komt er helemaal niks van en wordt hetzelfde doel met lood in de schoenen het jaar daarop weer gesteld.

Wat is jouw doel, het meest belangrijke wat je in 2018 wil behalen? Wat wil je verbeteren en bereiken? Welke speerpunten hangen er onder, waarmee je de stappen maakt om het doel te bereiken. En misschien nog wel de meest belangrijke vraag, wanneer ga je er mee beginnen?

John van Heel

EFAA - j.vanheel@efaa.nl

 

 

Edities