Samenwerking met een fitnessclub of toch een eigen locatie?

Verschenen in Bodylife nummer 8 2017


Personal trainers die voor zichzelf beginnen komen veelal voor de vraag te staan of ze hun diensten moeten aanbieden in samenwerking met een fitnessclub, of dat ze wellicht een eigen ruimte moeten huren. De overweging om te kiezen voor het een of het ander hangt af van verschillende aspecten.


Voor dat een personal trainer besluit om samen te werken met een fitnessclub, of te kiezen voor een eigen locatie, is het belangrijk dat van te voren is bepaald wat voor soort PT diensten worden aangeboden. Als het gaat om specifieke boutique diensten (zoals crossfit, revalidatietraining, functionele fitness, pilatus etc.) dan zal goed gekeken moeten worden in hoeverre een fitnessclub zich hiervoor leent. Fitnessclubs zijn vaak ingericht met standaardapparatuur waarbij er beperkte ruimte is voor specifieke boutique diensten. Een eigen locatie is dan een meer geschikte keuze. Ziet de PT dienst op kracht-, cardio en mentale trainingscombinaties dan is een fitnessclub een meer geschikte keuze. In dit artikel ga ik in op de voor- en nadelen van beide varianten.

PT diensten aanbieden in de fitnessclub

Een zelfstandig personal trainer kan er voor kiezen om zijn of haar diensten aan te bieden in samenwerking met een fitnessclub. Het werken met een fitnessclub kan de volgende voordelen met zich meebrengen. In eerste instantie het ledenbestand. Een fitnessclub heeft al een bestaand ledenbestand waar een zelfstandig personal trainer eenvoudig klanten uit kan werven. Afhankelijk van de voorwaarden op basis waarvan een clubeigenaar zijn ledenbestand ter beschikking stelt, kan het een personal trainer aanzienlijk in tijd schelen om zelf aan acquisitie te doen en vanaf nul een ledenbestand op te bouwen. In tweede instantie is het een voordeel dat een fitnessclub al apparatuur heeft staan waar gebruik van kan worden gemaakt. De kapitaalintensieve investering is al door de clubeigenaar gedaan en de personal trainer hoeft enkel voor het gebruik een maandelijkse fee te betalen. In derde instantie kan de personal trainer gericht aan marketing en sales doen omdat zijn potentiele klanten al reeds in de fitnessclub actief zijn. Tot slot valt nog als voordeel aan te merken dat je als personal trainer 'meelift' op de naam en faam van de fitnessclub.

Uiteraard zijn er ook nadelen. Het eerste nadeel is dat je als personal trainer gebonden bent aan het beleid, visie en de voorwaarden van de clubeigenaar. Het tweede nadeel is dat eventuele klanten die worden geworven buiten het ledenbestand van de fitnessclub om, vaak worden verplicht om lid te worden van de fitnessclub. Het derde nadeel is dat de positionering van je eigen merk als personal trainer wordt beperkt doordat je altijd wordt geassocieerd met de fitnessclub. Het vierde nadeel is dat je doorgaans de verworven klanten via het ledenbestand van de fitnessclub niet mag meenemen als je besluit om de samenwerking te beëindigen. Het laatste nadeel wat nog moet worden vermeld is dat er geen gebruik kan worden gemaakt van het verlaagd tarief in de BTW. Het samenwerken met een fitnessclub betekent dat er niet wordt voldaan aan de voorwaarden om het verlaagd BTW tarief toe te passen.

PT diensten aanbieden via een eigen locatie

De volgende voor- en nadelen zijn van toepassing als een zelfstandig personal trainer besluit om zijn diensten aan te bieden via een eigen locatie. In eerste instantie de voordelen. Het eerste voordeel is dat er eigen beleid, visie en voorwaarden kunnen worden bepaald. De personal trainer is veel meer zelfstandig en heeft meer eigen zeggenschap over de wijze waarop de strategie wordt bepaald en uitgevoerd. Het tweede voordeel is dat het verlaagd tarief in de BTW zonder meer van toepassing is. Om het verlaagd BTW tarief te kunnen toepassen is het van belang dat de personal trainer zelf de sportaccomodatie ter beschikking stelt. Het hebben van een eigen locatie zorgt er voor dat aan deze voorwaarde wordt voldaan. Het derde voordeel is dat de personal trainer zelfstandig kan besluiten om samen te werken met meerdere trainers of andere specialisten op gerelateerde gebieden. De samenwerking kan worden vormgegeven zoals hoe de personal trainer dat zelf voor ogen heeft. Het vierde en laatste voordeel is dat de personal trainer volledig de regie heeft over zijn eigen marketing en sales. Hij hoeft geen rekening te houden met een clubeigenaar.

Dan de nadelen. In eerste instantie de kosten. De kosten voor het hebben van een eigen locatie (huur of koop) vallen veelal hoger uit dan wanneer er wordt samengewerkt met een fitnessclub. Het tweede nadeel is dat een eigen locatie moet worden voorzien van apparatuur. Afhankelijk van wat voor soort apparatuur de personal trainer voor ogen heeft kan dit een vrij kapitaalintensieve investering zijn. Het geld is veelal in het begin niet zomaar voor handen. Een derde nadeel is dat er zelfstandig vanaf het begin een ledenbestand moet worden opgebouwd. Bij het samenwerken met een fitnessclub is er al een opgebouwd ledenbestand aanwezig waaruit de personal trainer kan putten. Een vierde en laatste nadeel is dat de personal trainer verantwoordelijk is voor zijn eigen sales en marketing. Het 'meeliften' met naam en faam van een fitnessclub (of meeliften met de nieuwsbrief van de fitnessclub naar de leden) zit er niet bij.

Conclusie

De vraag welke variant meer geschikt is hangt helemaal af van de wensen en de doelgroep van de personal trainer. Het is daarom niet op voorhand te zeggen welke variant de betere keuze is. Met dit artikel hoop ik dat de personal trainer een meer gerichte keuze kan maken.




Mark Dongor, Prime Advisory Group

 

Edities