Van zumba naar zen

Verschenen in Bodylife nummer 8 2017


Begin 2017 heb ik geschreven over de fitness trends 2017, waaruit bleek dat Yoga en Mindfulness aanverwante lessen een grote groei doormaken. Niet het eerste waar je in de jaren '80 aan dacht als je dacht aan een fitnessclub! Gespierde zwetende mannen in het íjzer 'honk' en dames met beenwarmers? Yoga was alleen voor 'geitenwollensokken' typjes.


Fotografie: Job IJlstra

Yoga is hip anno 2017

Niet meer uit het sportcentrum weg te denken zijn de groepslessen waarbij het welzijn, en 'goed voelen', fysiek en mentaal, een belangrijkere rol spelen. Het doel van de klant is steeds vaker: meer energie krijgen en stress verlagen. Al dan niet gecombineerd met doelstellingen als afvallen, conditie verbetering en gespierder worden. Anno 2018 kun je niet meer zonder Yoga, MindFit of aanverwante lessen.

Het aantal deelnemers aan small group lessen en Personal Training groeit gestaag door omdat de klant zich beter voelt wanneer hij of zij meer individuele aandacht en persoonlijkere aanpak ervaart. Klanten kiezen voor groepslessen als Yoga, Pilates, Bodybalance en MindFit omdat ze op zoek zijn naar een gezondere leefstijl en het verlagen van stress. Deze lessen bieden de klant mentale ontspanning gecombineerd met gezonde fysieke inspanning. De klant werkt aan zijn/haar fysieke vooruitgang terwijl stressverlaging zorgt voor meer energie en goed voelen. Er is behoefte aan een gezondere leefstijl, daarom wil de klant graag gebruik maken van een groter aanbod compleet met voeding, zo nodig stoppen met roken en stress begeleiding.

Is jouw aanbod toereikend?

De vraag naar dit aanbod is gigantisch gegroeid, mede vanwege de 24 uurs economie waarin we leven. De klant wil in korte tijd effectief trainen. Bereidheid om meer te betalen voor PT of small group is een logisch gevolg. Boutique clubs kunnen makkelijker meer aandacht geven aan de klant dan grotere sportcentra. Het is verstandig om als clubeigenaar/sportinstructeur goed te kijken naar de vraag of het huidige aanbod aansluit bij de wens van de klant.

  • Kan de klant voldoende persoonlijke aandacht krijgen binnen het aanbod?
  • Hangt er een persoonlijke sfeer? (groepslesdocenten die de sporters voldoende het gevoel geven welkom te zijn en herkend te worden, goede balie medewerkers die het thuis gevoel creëren etc.)
  • Bied je quality time; is er een geschikt aanbod waarin de effectiviteit voldoende is? (Effectieve trainingen en bijvoorbeeld ouder en kind lessen waardoor de ouder ook meteen aandacht aan het kind kan geven.)

Mijn persoonlijke mening is dat de mindset belangrijker is dan al het andere. Wanneer je met een positieve instelling ergens aan begint is de kans groter dat het lukt, dan wanneer je van te voren denkt dat het een failure zal worden. Als het je als clubeigenaar/sportinstructeur lukt om de klant een positief en goed gevoel te geven dan heb je het belangrijkste al gedaan. De intrinsieke motivatie die hieruit voort komt is groot. Het zal leiden tot meer bezoek aan de sportclub.

De positieve vibe die Zumba in eerste instantie teweeg bracht, is op zijn retour. Yoga is hiervoor in de plaats gekomen. Verbreding van het 'Mind & Body' aanbod is de volgende stap. Kinderyoga is een markt die nog niet of nauwelijks is aangeboord binnen de sportcentra, maar waar wel een flinke groei te verwachten is.

Quality time: ouder & kind yoga

Kinderyoga spreekt aan omdat kinderen hier steeds vaker kennis mee maken, onder andere via buitenschoolse opvang en via school ("Yoga in de klas" is gevalideerd met 30RU bij registerleraar.nl) . Door deze activiteiten wordt de interesse van het kind aangewakkerd. Veel jonge moeders zijn bekend met yoga omdat zwangerschapsyoga de meest effectieve manier blijkt te zijn om te leren ontspannen als voorbereiding op de bevalling. Glossy's en ook sportbladen schrijven vaak over yoga en kinderyoga, waardoor het ook onder de aandacht komt van veel ouders.

Quality time doet de rest? Ouder en kind yoga is een schot in de roos. Te beginnen met baby yoga, peuter en kleuter yoga, daarna volgt de rest. Ouders en kinderen worden er blij van en de stap van de ouder is gezet waardoor hij/zij sneller zal kiezen voor andere activiteiten binnen het sportcentrum. Was de klant al regulier lid? Dan zal de besteding omhoog gaan door deelname aan extra activiteit.

Wat is jouw strategie voor 2018?

Met de btw verhoging van drie procent voor de boeg zul je als clubeigenaar of trainer nog kritischer moeten kijken naar het aanbod komend jaar. Fitness en groeplessen alleen, zijn al jaren niet meer afdoende. De consument wil meer en vanaf januari moet hij hier bovenop de reguliere verhoging nog eens drie procent extra gaan betalen.

Wat doe jij om de consument binnen te krijgen en houden in 2018? Ga je de uitdaging aan en durf je vooruit te lopen op de ontwikkelingen? Durf jij te kiezen voor Kinderyoga en, misschien zelfs nog beter, voor ouder en kind yoga?

Ik wens je veel succes met je voorbereidingen op een nog succesvoller 2018!


Bronnen: Manual Kinderyoga & MindFit Trainer van QUENO Sportopleidingen, YogaJournal, Rabobank cijfers en trends 2016/2017,
www.quenosportopleidingen.nl , www.registerleraar.nl




Annemiek Smegen, QUENO Sportopleidingen
 

Edities