Gold's Gym: Een gouden formule

Verschenen in Bodylife nummer 3 2016

In de fitnesswereld staat Gold’s Gym in Nieuwegein bekend als een trendsetter. Eigenaar Rob Geurts, voormalig topsporter in de bobsleesport, is een ondernemer pur sang en heeft een neus voor nieuwe zaken. Zo was Gold’s Gym de eerste club in Nederland die 24 uur per dag geopend is voor sporters. “In Amerika is het heel gewoon dat sportscholen ’s nachts open zijn”, aldus Geurts.

Tekst Loet van Bergen

“We waren ook de eerste club die op zondag open was”, vervolgt hij. Toen verklaarde iedereen ons ook voor gek.” Ook was het Gold’s Gym die Zumba naar Europa gehaald heeft en groot heeft gemaakt.

Uitbreiding

Geurts is constant aan het sleutelen om zijn formule te verbeteren en uit te breiden. Waarmee hij wil anticiperen op de ontwikkelingen in de markt. “Maar ik voer wel mijn eigen koers daarin en ben wars van allerlei hypes.” Zijn fitnessclub bestaat intussen 35 jaar en behoort tot de Gold’s Gym Group, een franchise organisatie die wereldwijd 700 sportscholen heeft. Recent is na een flinke verbouwing Gold’s Gym uitgebreid met ruim 500m2 en er is een nieuwe Intrinity® zaal. “Hiermee zijn we met 5000 m2 de grootste Gold’s Gym in Europa. Op de muren in de nieuwe hardcorezaal herinneren zwart/wit posters aan de eerste Gold’s Gym in Amerika die door Joe Gold 50 jaar geleden is gestart.”

Parelmoerkettinkjes

Voor de opening had hij niemand minder dan Phil Heath, vijf keer mr. Olympia, uitgenodigd, die een workshop gaf voor de genodigden in de nieuwe hardcorezaal van maar liefst 1000 m2. “Voorheen zat hier een kantoor met twee verdiepingen”, licht Geurts toe. “We hebben alles eruit gesloopt. Het hoge plafond en de grote ramen met veel lichtinval zorgen voor een ruimtelijk effect. De inrichting hebben we helemaal zelf gedaan.” Er ligt een prachtige zwarte vloer van Pavigym Extreme met daarop 80 krachtstations van onder andere Hammer Strength en Nautilus. “We mikken met deze hardcore zaal niet op bepaalde groepen”, verduidelijkt hij. “Alles traint hier samen. Ongedwongen, vrij. Naar Amerikaans model. Daar zag je Schwarzenegger en soapies naast een huisvrouw van honderd kilo in een legging trainen. Voordat we hier de zaak gingen inrichten, heb ik eerst een maand in de vensterbank over de indeling zitten denken. Maar het is gelukt: hier lopen de parelmoerkettinkjes en de spierbundels nu ook dwars door elkaar heen.”

Het antwoord op low budget

Voor hem is het zo klaar als een klontje: “Mijn club is het antwoord op de low budget clubs en onderscheidt zich niet alleen door gezelligheid en goede koffie, maar vooral door het aanbod, de kwaliteit van de apparatuur en last but not least het personeel. Er werken hier ongeveer vijftig mensen die allemaal stuk voor stuk gekwalificeerd zijn en het visitekaartje van de onderneming vormen.” Hij snapt niet dat steeds meer fitnesscentra bezuinigen op personeel. “Het is een natuurlijk een kostenpost, maar ik zie het als een investering op lange termijn die zich uiteindelijk terugbetaalt, gezien het aantal leden dat we hebben. We kunnen ons hoofd goed boven water houden.” Toch verwacht hij dat er een einde komt aan de wildgroei in de fitnessbranche. “Het gevaar van de low budget clubs is, dat er nauwelijks controle is en dat kan tot ongelukken leiden.” Geurts noemt als voorbeeld het vastklikken op de lopende band. “Hier wordt dat door de instructeurs gecontroleerd, maar bij low budget clubs ben je daar zelf voor verantwoordelijk." Ook hoort hij regelmatig van low budget clubs waar 12-jarigen zonder begeleiding aan het sporten zijn. “Dat is onverantwoord”, aldus Geurts.

Toekomstplannen

Je zou denken dat met de opening van de nieuwe zaal verdere uitbreiding niet meer aan de orde is. Maar niet voor Geurts. Hij zit weer vol plannen en opent binnenkort een aparte zaal voor Intrinity dat nu nog in de yogazaal zit. Ook gaat hij voedingssupplementen verkopen van Gifted Nutrition waar Phil Heath het boegbeeld van is. “We vonden dat het tijd was voor een lijn van producten om aan de groeiende markt toe te voegen en die de huidige lat van kwaliteit zal verhogen. Een kwaliteit die fitnessenthousiastelingen verwachten van onze supplementen. Dit merk maakt gebruik van hoogwaardige ingrediënten die ons in staat stellen om ons te onderscheiden van de concurrentie, en ervoor te zorgen dat onze producten het meest effectief zijn, ongeacht wat de fitness doelen zijn. We gaan het merk ook distribueren in de fitnessmarkt.”

Autobedrijf

Een andere tak van sport is het eigen kledingmerk van Gold’s Gym dat hij actief in de markt gaat promoten via zijn eigen Gold’s Gym boetiek in Nieuwegein en de webshop Goldsgymshop.nl. Een kledinglijn waarop het logo van Gold’s Gym prijkt. Grappig is tenslotte dat het woord Gym ook terugkomt in The Car Gym, het autobedrijf van Geurts dat hij onder zijn leden promoot onder motto: ‘Terwijl u aan uw conditie werkt bij Gold’s Gym, werkt The Car Gym aan de conditie van uw auto’.  

Edities