Column Marije de Vries: Meer omzet? Investeer in vitaliteit en teambuilding!

Verschenen in Bodylife nummer 2 2016

Ik hoef jou als fitnessprofessional vast niet uit te leggen dat een gezond en vitaal lichaam bijdraagt aan meer geluk, plezier en energie. Maar wist je dat een fitte medewerker ook meer betrokken is en beter communiceert dan een collega die kampt met gezondheidsklachten en stress?

Als we deze kennis toetsen op de fitnessbranche, welke conclusies kunnen we trekken?

Een fitte instructeur is meer betrokken?
Een fitte instructeur communiceert beter?
Een fitte instructeur is productiever; dus in staat betere trainingen te verzorgen?

Ja, volgens mij is dat zo. Ik vind het goed om als fitnessprofessional én ondernemer hier bij stil te staan, want een instructeur is toch fit?

Niet altijd! Want, we zijn ook maar een mens. Daarbij wordt een groot aandeel van de fitnessbranche geleid door parttimers. Naast hun drukke kantoorbaan of werk als kapster, leraar of zelfstandig ondernemer geven ze les in de avonduurtjes. Vaak moe, en last minute rennen ze de club binnen. Tijdens de les balen ze, want dat frietje op de hand of Twix bij het tankstation was toch niet zo’n goed idee zo vlak voor de spinningles. Vergeet de sloten koffie niet om de werkdruk mee weg te spoelen.

Dit is de praktijk mensen! En het zou zomaar eens een belangrijke oorzaak kunnen zijn waarom bepaalde trainingen niet lopen en we niet de gewenste omzet draaien.

Investeren in duurzaam inzetbaar personeel

Een fitnessondernemer die investeert in duurzaam inzetbaar personeel is dus helemaal zo gek nog niet! Door medewerkers meer te leren over voeding, training en ontspanning worden ze zelf meer bewust van hun eigen ambassadeurschap, waardoor ze beter communiceren, meer betrokken zijn en met bakken energie lesgeven. En betere lessen leveren betere cijfers en dus omzet.

Bezwaar 1: Eigen verantwoordelijkheid

Waarschijnlijk denk je: “Wat een onzin, ze zorgen er zelf maar voor dat ze fit zijn!” En geld investeren in een parttimer die ook nog op een andere club lesgeeft vinden we vaak zonde. Begrijpelijk. Alleen zo werkt het niet. Je zult wel degelijk tijd en geld moeten investeren in personeel wil je met je kop boven het maaiveld uitsteken! Leiderschap betekent de kar trekken, de route bepalen en handvatten bieden.

Bezwaar 2: Niemand heeft tijd

“Ik krijg nooit het hele team bij elkaar”, en nog erger maar ook begrijpelijk, de instructeur die roept: “Ik heb ook nog een gewone baan.” Zonder betrokken personeel ben je echt verloren. En leunen op die ene (fulltime) fanatieke medewerker, daar ga je het ook niet mee redden. Kappen met die leuk-voor-erbij instelling en kies voor instructeurs die betrokken zijn en het wel zinvol vinden om een meeting bij te wonen. Vergeet niet, wat zij zeggen, uitstralen en meegeven aan klanten bepaalt uiteindelijk of jij als ondernemer je brood kunt beleggen.

De oplossing

Ik geloof in hapklare brokken. Kant-en-klare kennis aanreiken door toffe teamtrainingen te organiseren, samen met het team te werken aan de eigen gezondheid. Een workshop over voeding, de gevaren en signalen van stress etc. Trainingen die de lesgeefcompetenties verbeteren. Betrek het hele team erbij! Als medewerkers weer in vuur en vlam staan weten zij dit ook met passie over te brengen op de leden.

Dus, ja! Investeren in vitaliteit, teambuilding en betrokken personeel is een super slimme zet.

Durf jij deze stap te zetten?

Ik ben benieuwd naar jouw mening over dit onderwerp. Stuur je reactie naar marije@fitternederland.nl



Marije de Vries: 
Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

Edities