De toekomst van fitness

Verschenen in Bodylife nummer 1 2016
De toekomst van fitness!

De fitnessbranche bevindt zich in een snelle stroom van veranderingen en innovaties de afgelopen 25 jaar. De laatste 10 jaar wordt die verandering gekenmerkt door diversificatie, de ontwikkeling van ons product voor nieuwe klanten ofwel de veranderende klant. Stilstaan is in onze markt zeker achteruitgang.

De behoeften van de klant verandert en niet alleen, ook de behoeften van de markt in zijn algemeen veranderen. Naast de veranderende behoeften van de directe klanten, veranderen ook de behoeften van bedrijven, die van de overheid en ook van markten zoals de zorg, onder meer onder druk en invloed van economische en politieke ontwikkelingen.

Van bodybuilding naar veelzijdigheid op gebied van sport en gezondheid

Door de enorme groei die de fitnessbranche in de afgelopen 25 jaar heeft meegemaakt heeft fitness zich ontwikkeld als product voor bijna iedereen. Waar fitness vroeger bijna uitsluitend een dienst was voor jongeren die hun spieren wilden trainen en sporters die hun prestatie wilden verbeteren, wordt fitness vandaag de dag enorm gevarieerd aangeboden. Voor de consument met de kleine beurs, voor de fortuinlijken onder ons, voor mensen die snel resultaat willen bereiken, voor mensen die optimaal effect willen behalen uit hun training, specifiek voor vrouwen, voor ouderen, voor mensen die buiten willen sporten, de eerste sportcentra voor kinderen zijn zelfs al geopend. Tevens is het fitnessaanbod op DVD’s ontwikkeld tot een aanbod dat overal en altijd beschikbaar is via het net, in een overmaat van variatie en aanbod. Door deze differentiaties en specialisaties en de veelvoud van gebruikers- en toegankelijke mogelijkheden is het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend dat bij het reguliere sportcentrum de leden automatisch binnenrollen. Het aanbod is enorm gegroeid, echter de klant heeft tegenwoordig een extreem ruime keuze, waardoor je niet meer vanzelf opvalt en gekozen wordt.

Van beweegkuur naar preventiecentrum

Fit!vak besloot in 2013 om een nieuwe weg in te slaan. Ab Klink initieerde eerder de Beweegkuur, een gecombineerde leefstijl interventie voor mensen met diabetes type 2, waar al snel de stekker uit getrokken werd omdat die in uitvoering niet te betalen was vanuit de zorgpot. De Beweegkuur was echter de inspiratie voor de fitnessbranche om een nieuwe weg in te slaan, en wel die van kwalitatieve gezondheidbevordering en preventie. Zoals al omschreven, ligt er op dit vlak ook een serieuze behoefte vanuit de overheid, of specifieker, vanuit de staatskas. De zorgkosten overschrijden dit jaar waarschijnlijk 100 miljard euro, dat was 44 miljard euro in 1999 (Bron: CBS-Statline) en zelfs nog minder dan 10 miljard in 1980. Volgens kenners lopen Westerse landen risico om binnen 30 jaar failliet te gaan op de zorgkosten. Er is dus serieuze behoefte aan een sterk primair preventie product en die behoefte loopt wel parallel met de behoeften van de nieuwe klant. Die nieuwe klant ziet het sportcentrum namelijk niet meer alleen als plek om te sporten. Men hoopt op een oplossing, afvallen, minder last van de bijwerkingen van een ziekte, gezondheid en zelfs vermindering van medicatie.

Bankiersblik op de fitnessbranche

Deze preventie richting wordt ook door de Rabobank gezien als een belangrijke ontwikkelrichting voor de fitnessbranche. Tijdens FitSpiration, op donderdag 21 januari in Utrecht, presenteerde Martijn Rol van de Rabo een ‘bankiersblik op de fitnessbranche’. Hij vertelde:

• Miljoen mensen overlijden elk jaar wereldwijd als gevolg van een inactieve levensstijl

• Minuten bewegen per dag reduceert de kans op > 40 verschillende aandoeningen

• Regelmatig bewegen en sport zorgt voor een vitaal gevoel en mindset

• Regelmatig sporten maakt ons sterker en voorkomt blessures

• Zorgkosten lopen onacceptabel op

Er vindt volgens Rol een transitie plaats naar preventie en vitaliteit. Ook benadrukte hij het belang van samenwerken in de regio. “Samenwerking tussen fitnesscentra, sportverenigingen en zorgverleners is van fundamenteel belang om de kwaliteit van leven te verbeteren en de kosten in de zorg verminderen”, aldus Rol.

Preventie, gezonde leefstijl, gezondheid bevordering in het algemeen en voorkomen van verergering van chronische aandoeningen blijken belangrijke pijlers en grotere kansen te worden voor de fitnessbranche in de toekomst. Wat dat betreft omarm ik de visie van Fit!Vak, die het sportcentrum ziet als lokaal kenniscentrum voor een actieve en gezonde leefstijl. Het fitness-, leefstijl- en preventiecentrum als aanjager van een actieve en gezonde leefstijl en bestrijder van inactiviteit, wat momenteel gezien wordt als een van de vier primaire oorzaken van vroegtijdige sterfte.

Fitness 3.0

Binnen deze visie past uitstekend de visie van het project Fitness 2.0, waarin het sportcentrum de samenwerking aangaat met lokale sportverenigingen of, naar mijn mening, Fitness 3.0, de samenwerking tussen het sportcentrum en de zogenoemde 5 ringen, de lokale overheid, de sportsector, bedrijven, zorg en welzijn en onderwijs. Door samen de focus te zetten op een gezonde en actieve leefstijl in de regio, de begeleiders op te leiden tot leefstijl experts en duurzaam resultaat te behalen met deelnemers, zal het leefstijl- en preventiecentrum steeds vaker als partner gekozen worden.

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

Edities