Fitspiration+ 2016: Veranderende leefstijl vraagt om innovatieve concepten

Verschenen in Bodylife nummer 1 2016

Fitspiration+ 2016

Veranderende leefstijl vraagt om innovatieve concepten

Om het nieuwe jaar op klinkende wijze in te luiden kwam de fitnessbranche op 21 januari 2016 bijeen voor Fitspiration+ 2016. Onder motto ‘Create, Innovate, Cooperate’ ontmoetten professionals uit de fitnesswereld elkaar in Utrecht bij het hoofdkantoor van Mercedes-Benz. Drie gerenommeerde sprekers zorgden voor verdieping en inspiratie. De ruim driehonderd aanwezigen konden daarna op informele wijze met elkaar van gedachten wisselen over de kansen en uitdagingen voor 2016.

Tekst Pien Koome

Fitspiration+ is een merk overstijgend initiatief van verschillende leveranciers uit de fitnessbranche (verenigd in de stichting Fitspiration+, opgezet vanuit de FGHS, de brancheorganisatie van sportleveranciers en ondersteund door FitVak!), bedoeld om de kwaliteit van de fitnessbranche te verbeteren en verder te professionaliseren. Om het jaar niet alleen voor de incrowd goed te beginnen, had Fitspiration+ de Sports for Children Foundation uitgekozen als goed doel. De helft van de opbrengst van de toegangs-tickets werd gedoneerd aan deze stichting die kinderen de kans geeft om te kunnen spelen, sporten en bewegen. Fitspiration+ werd voor de vierde keer georganiseerd.

Volop in beweging

Tijdens kick-off van 2016 werden actuele vragen door drie toonaangevende sprekers vanuit verschillende invalshoeken belicht. Gaat het goed met de fitnessbranche, duurt de economische crisis voort, wat doet de opkomst van low budget centra in de markt, kan ik mijn bedrijf nog financieren? Maar ook: zijn deze vragen terecht? Hoe staan we er echt voor? Herman Rutgers, International Ambassador FIBO Keulen en bestuurslid EuropeActive, Martijn Rol, sectormanager Horeca & Recreatie Rabobank en Monique de Ritter, onderzoeker Nyenrode Business Universiteit hielden de aanwezigen met inspirerende lezingen een spiegel voor, ieder vanuit een andere invalshoek. Conclusie: de branche is volop in beweging en bruist van de (financiële) mogelijkheden en interessante businessmodellen. Een veranderende leefstijl van de consument vraagt daarnaast om innovatieve concepten om sport en fitness toegankelijk te houden voor diverse groepen mensen.

Fitnessmarkt Europa – Quo Vadis?

Quo Vadis, oftewel waar gaan we naar toe? Deze vraag stond centraal bij de presentatie van Herman Rutgers, International Ambassador FIBO Keulen en bestuurslid EuropeActive. Rutgers heeft ruime internationale business ervaring, waarvan de laatste twintig jaar in fitness. Europa is ’s werelds grootste fitnessmarkt, met vijftig miljoen leden die een sportschool bezoeken, betoogt Rutgers. De verwachting is dat dit aantal in 2025 is gestegen tot 80 miljoen. Dus zullen we innovatief moeten zijn, stelt hij. Als ondernemer is het daarom goed jezelf dagelijks twee vragen te stellen: ‘Wat heb ik vandaag geleerd en wat ga ik morgen beter doen?’ Zijn aanbevelingen: niet alleen inzetten op prijs, omarm wearables en gebruik digitals, steun brancheorganisaties en marktonderzoek, zorg voor promotie en diversiteit (het merendeel in de fitnessbranche is man/blank) en onderken het belang van selectie, opleiding en waardering van personeel. Een mooi voorbeeld waarmee hij illustreert dat fitnessondernemers beter deze voordelen kunnen promoten dan inzetten op prijs, is de vergelijking met iemand die geopereerd moet worden. Dan zoek je de beste chirurg, niet de plek waar je het goedkoopst een operatie kunt ondergaan. Tenslotte schetst Rutgers een overzichtelijk beeld van trends, kansen en valkuilen die voor elke ondernemer herkenbaar zijn.

Consument is bepalend

De toenemende behoefte onder consumenten aan een gezondere levensstijl en de ontwikkelingen in de zorgsector leveren volgens Martijn Rol, sectormanager Horeca & Recreatie van de Rabobank, kansen op voor de fitnessindustrie. De bank is onderverdeeld in sectormanagement, waarbij branchegericht wordt gewerkt en kennis wordt gedeeld via Cijfers & Trends. Het recente onderzoek ‘Bewegen is het medicijn’ toont aan dat de samenleving door vergrijzing ingrijpend gaat veranderen en de zorgkosten hierdoor flink zullen stijgen. Om gezond te blijven, is beweging noodzakelijk. Ook uit oogpunt van preventie ligt hier een rol voor fitnessondernemers, betoogt Rol. Daarnaast schetst hij hoe de sportbranche verandert en hoezeer de consument bepalend is en de sector dwingt tot het maken van strategische keuzes. Ontwikkelingen als ketenvorming en toenemende schaalvergroting, specialisatie, sneller veranderende consumententrends en afnemende klantloyaliteit maken het noodzakelijk om richting toekomst weloverwogen keuzes te maken. Ondernemers moeten helder voor ogen hebben wat hun toegevoegde waarde is voor de klant en zich daar op focussen. Ook stelt Rol dat samenwerking tussen fitnesscentra, sportverenigingen en zorgverleners van fundamenteel belang is om de kwaliteit van leven te verbeteren en de zorgkosten te verminderen.

Sport onderdeel duurzame maatschappij

Monique de Ritter is onderzoeker en PhD Candidate bij het Strategy Center van Nyenrode Business Universiteit. In haar promotieonderzoek richt ze zich op sociale ondernemingen met nieuwe business modellen, opererend in 'business ecosystemen' als katalysator voor duurzame maatschappelijke verandering. De Ritter ziet gezondheid en sport als een belangrijk onderdeel van een 'duurzame' maatschappij, waarbij nieuwe business modellen en innovatie een rol kunnen spelen om sport nog effectiever in te zetten, zowel voor de 'gewone' burger als voor de topsporter die vaak ook een voorbeeldfunctie vervult. In haar presentatie laat zij zien dat er vanuit een duurzaamheidsperpectief nieuwe businessmodellen nodig zijn voor bedrijven om enerzijds te kunnen innoveren, maar anderzijds ook om een positieve maatschappelijke impact te leveren. Volgens De Ritter geldt dit ook voor de sportbranche: ook hier is behoefte aan innovatie, bijvoorbeeld om prestaties te verbeteren of om sport toegankelijk te houden voor een diverse groep mensen. Mensen zullen altijd willen blijven sporten, maar veranderende lifestyle en nieuwe typen consumentengroepen vragen ook om innovatieve business modellen in de sportwereld.

www.fitspiration.nl

FitSpiration+ 2016 vond plaats op het

hoofdkantoor van Mercedes-Benz in Utrecht.

Edities