Slimmer ondernemen voor een sterke business

Verschenen in Bodylife nummer 8 2018


Is Nederland een paradijs voor de fitnessbranche? Naast een hoge participatiegraad worden er steeds meer middelen uit het gezondheidssysteem naar gezondheidsgerichte voorzieningen gekanaliseerd. Een goed beheerde club genereert een rendement van minimaal twintig procent op de omzet.

Dit is zo interessant dat steeds meer investeerders van buiten de sector de markt betreden. Naast kapitaalkrachtige ketens vermenigvuldigen ook kleinere exploitanten hun concepten. Er is immers genoeg geld te verdienen…

Echt?
Helaas is zakendoen niet zo eenvoudig als het klinkt. Tegenover de vele positieve factoren in de branche staan minstens evenveel negatieve. De markt is krap, de concurrentie groot. Low budget concepten zetten de abonnementstarieven onder druk. De marketingkracht van ketens maakt het moeilijker voor het MKB om de nodige aandacht op de markt te krijgen.

Een rendement van vijf tot tien procent is eerder de realiteit. Dit laat weinig ruimte voor noodzakelijke investeringen, laat staan dat je je club straks voor een goede prijs kunt verkopen als je met pensioen wilt gaan. Om op de lange termijn succesvol te zijn, heb je als fitnessondernemer vandaag de dag meer dan ooit behoefte aan een duidelijke strategie, die zich moet weerspiegelen op alle marketingvlakken.

Differentiatie, positionering en optimalisatie
Als alle fitnessclubs hetzelfde bieden en ook nog op elkaar lijken kijkt de consument alleen nog naar de prijs en gaat deze voor de goedkoopste optie. Kleinere bedrijven kunnen vanwege hoge vaste lasten moeilijk op gebied van prijs concurreren. Biedt je bankrekening niet de mogelijkheid om een lagere prijs te bieden dan je concurrent? Onderscheid je dan door een luxe dienstverlening met een hogere prijs! Hoe duidelijker een potentiële klant weet waarom hij bij jouw sportschool aan het juiste adres zal zijn, hoe groter de kans dat hij voor jou zal beslissen. Er zijn nu veel verschillende mogelijkheden om actief te worden op gebied van fitness en gezondheid. Alleen in een marktomgeving met zeer weinig concurrentie en voldoende marktpotentieel is het raadzaam om je op meerdere van deze gebieden begeven. In alle andere gevallen is het succesvoller om je te focussen op een specialiteit.

De branche blijft zich snel ontwikkelen. En hiermee ook de eisen van de klanten. Stilstand is achteruitgang en je moet voortdurend op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden. Nieuwe concepten, nieuwe medewerkers, nieuwe producten, nieuwe kennis, nieuwe diensten, nieuwe manieren van marketingcommunicatie, een nieuw prijsbeleid, nieuwe distributiekanalen… Vul de lijst maar naar believen aan.

Geweldige reclame
Je kunt nog de meest geniale reclamecampagne ontwikkelen, echter, als je niet waar kunt maken wat je belooft heb je een probleem. De potentiële klant ziet je geweldige advertentie en verwacht nu een super moderne, gelikte ambiance aan te treffen. Als hij nu echter een verouderde zaak aantreft, ongemotiveerde medewerkers en ook nog vrij hoge prijzen, dan heb je je marketingbudget verspild. Reclame is altijd de laatste stap in de marketingplanning.

Doorslaggevende factoren voor een lidmaatschap op lange termijn zijn de dienstverlening, bijzondere service, het personeel en last but not least, de kosten. Op deze gebieden is het gemakkelijkst je te onderscheiden en te positioneren. Marketing is dus veel meer dan reclame. Als je bijvoorbeeld een specialist bent voor medische fitness moet je dit niet alleen adverteren, dit moet overal in je sportschool zichtbaar zijn. Je moet het leven!

• Bied je echt succesvolle oplossingen voor mensen met medische klachten? Bijv. een circuit bij rugklachten of een diabetes-programma?
• Hebben je medewerkers bijzondere vaardigheden op dit gebied?
• Bied je speciale diensten aan in samenwerking met artsen?
• Is het zinvol om preventiecursussen, revalidatie-programma’s en particuliere fysiotherapie aan te bieden?
• Zijn je prijzen aangepast aan de hoge kwaliteitsnormen?

Uit branchecijfers blijkt dat de markt enorme mogelijkheden biedt. Onze ervaring is dat indien een fitnessondernemer niet tevreden is met zijn rendement, dit steeds weer te wijten valt aan dezelfde factoren. Het flessenhals model maakt deze duidelijk.

 
Edities