HDD congres Finance in Fitness

Verschenen in Bodylife nummer 8 2018



De afgelopen jaren heeft de fitnessbranche een turbulente periode doorgemaakt. Echter was er nauwelijks inzicht in het rendement van ondernemingen in de fitnessbranche, maar daar is verandering in gekomen! In samenwerking met de Rabobank is er een uniek onderzoek gestart omtrent de financiële situatie van fitnessondernemingen in 2018. 


Door Niek Arts

Deze resultaten vormen de basis van het congres dat op zaterdagmiddag 27 oktober plaatsvond. De resultaten van het onderzoek zijn vastgelegd in het boek Fitness & Financiën en werd tijdens het congres gepresenteerd.

Het belangrijkste doel van de middag was het meer inzichtelijk maken van hoe de sector ervoor staat. Verder werd het belang onderstreept van goed gevalideerd onderzoek en de medewerking die daarvoor nodig is. Want alleen samen brengen we de sector verder, en veranderen we het beeld naar de buitenwereld toe.

Een middag vol cijfers
Zoals dat hoort in de wereld van financiën, draait het allemaal om de cijfertjes. De cijfers vlogen de congresbezoekers dan ook om de ogen. De sprekers gaven richting aan de cijferstortvloed. Want wat betekenen die cijfers nu? Wat is het belang ervan en waarom is het belangrijk dat we die in de sector met elkaar delen? De deelnemers kregen met Karsten Hollasch, Peter Wolfhagen en Emma Barry drie interessante sprekers uit de sector voorgeschoteld. De middag werd vakkundig aan elkaar gepraat en van de juiste achtergrondinformatie voorzien door Jan Middelkamp.

Karsten Hollasch: is onder meer Corporate Finance Partner bij Deloitte en een van de auteurs van het EuropeActive /Deloitte European Health & Fitness Market Report. Het grootste jaarlijkse marktonderzoek dat ieder jaar op de FIBO wordt gepresenteerd. Hij nam de bezoekers mee in de ontwikkelingen in de branche in Europa en het belang van goede cijfers daarbij. De fitnesssector groeit gemiddeld met 4 procent en er is nog een wereld aan sporters te winnen. Nederland loopt hierin voorop!

Peter Wolfhagen: doet veel onderzoek in de fitnesssector. Hij nam op inspirerende wijze de aanwezige ondernemers mee in het belang van goede cijfers. Want om je club echt goed te kennen, zijn de cijfers van doorslaggevend belang. Vaak wordt er gestuurd op operationele waarnemingen en niet op de financiële situatie. Hoe meer cijfers en kengetallen hij tot zijn beschikking heeft hoe beter brancheonderzoek hij kan doen. Hij riep op tot het (anoniem) delen van meer financiële cijfers. Iets wat nu nog maar mondjesmaat gebeurt.

Emma Barry: heeft veel kennis van de opkomst van en verdienmodellen achter boutique fitness. Vanuit Amerikaanse voorbeelden heeft ze de ontwikkelingen naar Europa en Nederland vertaald. Haar belangrijkste boodschap: kijk naar de succesvolle punten van de boutique fitness en pas die toe in je eigen club. Een boeiende sessie vol met goede learnings voor de fitnessondernemer. Al haar bevindingen deelt ze in het EuropeActive Retention Report ‘Customer engagement in boutique studios’, dat in november uitkomt.

Focus op de toekomst
Het is voor de sector belangrijk dat we beter inzichtelijk maken waar we staan en waar we op financieel gebied heen gaan. Daarom is het doen van onderzoek belangrijk en hierbij is de medewerking van de sector van doorslaggevend belang.

Waarom is dit belangrijk? Het geeft ons sector breed een goed beeld van waar we staan. Verder laat je aan de buitenwereld zien hoe de sector ervoor staat. Dit zorgt voor meer vertrouwen bij bijvoorbeeld de overheid, gemeenten, zorgverzekeraars, eerstelijns zorg en andere belangrijke stakeholders. Daarom ligt de focus de komende jaren op goed onderzoek, voor en door de sector!

 
Edities