Scoor met je website! Tips voor de zzp'er en de mkb'er

Verschenen in Bodylife nummer 6 2018
Ga naar Google en toets de url van jouw website eens in. Waar sta je dan op de pagina en wat zie je? In de ideale situatie natuurlijk bovenaan, zonder dat je ervoor betaald hebt. Bij voorkeur in de top drie. Kijk ook even naar je gegevens: adres, openingstijden, foto’s, referenties. Is alles ingevuld?

Het zou helemaal mooi zijn als je ook nog goed gevonden wordt op populaire termen zoals Bodypump Arnhem, Afvallen Arnhem, Personal Training Arnhem. De training en de plaats even als voorbeeld genomen. Ahfijn, je snapt mijn intentie van deze column. Laten we even stilstaan bij online marketing en het effect van een goed functionerende website. Iets waar je in drukke tijden niet altijd tijd en zin voor maakt.

Minimale investering
Wist je dat je met minimale middelen je vindbaarheid op Google enorm kunt vergroten? Het is wel raadzaam om een deskundige in de hand te nemen. ‘Aanklooien’ kost niet alleen tijd, maar het levert zelden het gewenste effect. Weet ook dat je zelf ontzettend veel kan doen! En dat wil ik je adviseren, want tijd investeren in het optimaliseren van je website voedt de ondernemersgeest. Hoe zit dat?

Website als ondernemersplan
Vergelijk het maken van een website met het (her)schrijven van een ondernemer. Je wordt ‘gedwongen’ na te denken over hoe jij jouw bedrijf wil positioneren in de mark: wie wil je aanspreken en waar sta je voor? Welke activiteiten wil je (met name) onder de aandacht brengen? Welke foto’s en kleuren gebruik je om een emotie op te wekken en enthousiasme te creëren? Een website die aanspreekt: professioneel en functioneel is verkoopt, dat is een feit! Loop je vast? Draai je momenteel niet de gewenste omzet? Wil je meer? Start bij je website!

Word een tekstschrijver
Ook al weet je niks van menustructuren en vind je het schrijven van teksten lastig, investeer toch tijd om het te begrijpen. Krijg tips van een ‘google-expert’ hoe je de teksten het beste kunt indelen en welke woorden zinvol zijn. Ik hoor je zuchten, wat een werk, maar weet ook, het is ontzettend inspirerend voor de ondernemersgeest om zelf woorden op papier te zetten! Frustrerend? Zeker! Want bij schrijven komen er een hoop emoties los. Nadenken over wat je wil verkopen: duidelijk, sterk en overtuigend kost tijd en energie.

Ik ben ervan overtuigd dat als je dit als ondernemer of (club)manager zelf voor elkaar krijgt, je veel gerichter strategie kunt bepalen, en mensen kan aansturen.

SEO
Met andere woorden: zoekmachine optimalisatie. De combinatie van een aantal zaken zorgt ervoor dat jouw website hoger ‘scoort’ in Google: Tekst: woordkeuzes en koppen, maar ook de hoeveelheid tekst op een pagina. (300 tot 400 woorden.) Content (veel). Dus bloggen en vloggen is een goed idee! Het liefst elke week.

Advies
Neem vandaag nog een google-expert in de hand. Instrueer je collega’s om te vloggen en te bloggen op het werk als onderdeel van hun dagtaak. Optimaliseer elk jaar de website en dus je ondernemersplan. Ik hoop met deze column je bewustwording en je motivatie te hebben gevoed en dat je zin krijgt of gaat maken om aan de slag te gaan.

Besteed het dus niet volledig uit, maar leer het ‘kunstje’ ik beloof je gegarandeerd succes op meerdere fronten.

Heb je vragen over dit onderwerp? Stuur een email naar marije@fitternederland.nl

 
Edities