Artikel

26-09-2018 13:14

Prikkel alle zintuigen in de gym

Er is anno 2018 veel technologie beschikbaar voor sportscholen. Van een persoonlijke sleutel die je progressie bijhoudt tot digital signage (beeldschermcommunicatie) en muzieksystemen. Sommige sportscholen adopteren deze technologieën gretig, andere kijken de kat nog even uit de boom. De nieuwste tech is ook geen garantie dat je ook de juiste experience biedt aan jouw sportieve leden. In dit artikel bekijken we de meest relevante technologieën en delen we concrete tips om ze optimaal in te zetten, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken voor jouw praktijk.

Muziek
Muziek is natuurlijk geen nieuwkomer in de gym. Toch wordt een aantal belangrijke gidslijnen nog altijd genegeerd in veel sportcentra. Muziek kan namelijk net zo gemakkelijk afschrikken en irriteren, als dat het kan motiveren en vermaken. Neem je de volgende tips ter harte, dan kan je ervan uitgaan dat muziek een absolute positieve bijdrage levert voor jouw members.

1.    Zorg voor muziek die qua intensiteit past bij wat jouw leden komen doen. In veel gyms hoor je keihard pompende beats die opzwepend moeten werken. Tegelijkertijd zie je een gemêleerd publiek dat veelal matig intensief en vooral recreatief sport. De muziek kan dan juist demotiverend werken in plaats van opzwepend. Heb je uitsluitend jonge topatleten over de vloer, dan kun je gerust iets stevigers draaien.
2.    Zorg voor muziek die qua genre past bij jouw leden. In veel lokale sportscholen komt een publiek dat varieert van jonge pubers, via groepen volwassen vrienden en vriendinnen tot aan senioren. Kies dan muziek waar die middelste groep van houdt en zorg voor uitschieters naar onder en boven. 
3.    Matig het volume. Veel sporters prefereren hun eigen muziekkeuze en dragen hoofdtelefoons. Anderen willen graag nog een praatje kunnen maken. Zorg ervoor dat jouw muziek beide zaken mogelijk maakt. 

Digital signage
Regelmatig zien we op beeldschermen in de cardioruimte het laatste nieuws voorbijkomen en een selectie van zenders die men graag kijkt tijdens het sporten. Daar is niets mis mee, maar de nieuwste sporttechnologie gaat natuurlijk verder. Moderne cardio-apparaten bieden de sporter een persoonlijk scherm en de mogelijkheid om een eigen Netflix-account in te loggen of een rondje Youtube te maken. We leven in een wereld van personalisatie. 

Een andere trend die we veel zien is die van de virtuele lessen. Op dit moment wordt dit vooral in groepsverband gedaan. Een opgenomen les wordt middels een beeldscherm getoond en de deelnemers volgen samen de instructies. Dit zou je natuurlijk ook op individueel niveau kunnen faciliteren. Waarom niet een circuit van beeldschermen waarop sporters kunnen aangeven wat hun doel en niveau is, om vervolgens intensief begeleid te worden door een virtuele instructeur? De integratie met wearables, personal keys en the quantified self (data over eigen lichaam en prestaties) zal overigens rap doorzetten.

Wat nog relatief weinig gebeurt, is het inzetten van digital signage om een specifieke sfeer in de sportruimte te brengen. Flitsende led-walls met beelden van topatleten, motiverende quotes en sporters die tot het uiterste gaan maken van een grauw sportzaaltje een echte atletische experience. Ook kun je kleuren gebruiken om hun psychologische kracht. Denk bijvoorbeeld aan energiek rood en geel in de sportruimte en kalmerend blauw en groen in de rustruimten. Met de dalende kosten en groeiende technische mogelijkheden van digital signage komt dit voor steeds meer wellness-ondernemers binnen handbereik. 

Geur
De reukzin is een diep onderschat zintuig. Geuren hebben een enorme impact op onze emoties en onze fysieke staat. Met een eenvoudige ingreep kun je ervoor zorgen dat jouw leden zich tijdens en na elk bezoek nóg iets beter voelen, zonder dat heel bewust te merken. 

Experimenteer eens met het verspreiden van een ontspannende geur zoals lavendel of vanille in de rustruimten (kleedkamers, kantine, entree/exit) en een activerende geur zoals citrus in de sportruimten. Met een modern geursysteem zorg je voor een geur die nét niet actief opvalt. Werk dus vooral heel subtiel. De kans is groot dat de sporters zich lekkerder zullen voelen en frisser en meer ontspannen weer naar huis gaan. Een welkome bijwerking is het feit dat jouw gym onderbewust als schoner zal worden ervaren. 

Technologie in de gym
Zoals je ziet moet technologie vooral in dienst staan van de ervaring. Muziek, beeld en geur moeten vooral passen bij jouw merkwaarden en identiteit. Het mag de ervaring voor de sporter ook nooit onnodig ingewikkeld maken. Als dat totaalplaatje klopt, zal je zien dat leden met nóg meer enthousiasme bij je komen sporten en/of ontspannen. 

Tegelijkertijd wordt de doelgroep ook steeds meer tech-savvy en stijgen de verwachtingen. Waar de oude garde misschien niet zo’n behoefte heeft aan iets anders dan een schone en gezellige plek om de dagelijkse (of wekelijkse) oefeningen te doen, is de jonge klant van de toekomst gewend om connected te zijn en altijd en overal met technologie bezig te zijn. Het is aan ons om voor een soepele overgang tussen deze twee werelden te zorgen.

Wim van der Stelt
Sales Director Benelux - Mood Media

 




Informatie over de auteur

Wim van der Stelt | | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht