5 jaar geleden

Dé oplossing voor ledenretentie?

Pixformance
Redacteur
5 jaar geleden

Een van de uitdagingen waar vele fitnessclubs tegenaan lopen is het aantrekken én behouden van nieuwe leden. De acties met 'Nu 1 maand gratis sporten' of 'Gezocht: 15 vrouwen die meer willen gaan bewegen' vliegen je om de oren. Maar wordt daarmee het doel wel bereikt, of is het enkel een korte termijn oplossing?


Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat een deel van de leden die zich inschrijft bij een fitnessclub, uiteindelijk niet eens komt sporten. Slechts 10 procent van alle inschrijvers zou zich regelmatig in de fitnessclub laten zien. En na twee jaar valt dit percentage terug naar nog geen 3 procent.

De grote uitdaging bij sporters is de motivatie om te gaan én blijven sporten. Het sporten moet uitdagend blijven én je moet vooruitgang zien. Valerié Bönström, voormalig eigenaresse van de succesvolle Duitse fitnessketen Mrs. Sporty, ging met deze twee uitdagingen aan de slag. Zo lanceerde zij de interactieve oplossing die motiveert én activeert: Pixformance.

Dat dit concept succesvol is, blijkt uit het feit dat de Pixformance Station inmiddels bij honderden bedrijven staat, waaronder bij Essink Sportcentrum in Eindhoven. Ook wordt de machine in de medische wereld gebruikt bij revalidatieprocessen. Zo staat de Pixformance Station bij twaalf klinieken in Duitsland die gespecialiseerd zijn in de behandeling van atleten.

Momenteel wordt Pixformance op grote schaal uitgerold binnen Europa. Zo staat Pixformance dit jaar op de FIBO en is eigenaresse Valerié Bönström een exclusieve samenwerking gestart met Herman Bakker, die de uitrol van dit innovatieve trainingsconcept in de Benelux op zich neemt.

Dé oplossing voor ledenretentie

Voor Essink Sportcentrum is Pixformance dé oplossing voor ledenretentie. Sinds de start met Pixformance in 2015 hebben zij een constante vraag van bestaande en nieuwe leden naar de Pixformance Station.

Essink kwam met Pixformance in aanraking op de FIBO, waar Pixformance de Innovatie Award won. Zodoende besloten zij om te investeren in Pixformance. Die investering werd snel terugverdiend door een meerprijs op het lidmaatschap te vragen voor het gebruik van Pixformance.

"Essink verdiende de investering al na enkele maanden terug en behaalde een ROI van 1,7 in achttien maanden!"

Het businessmodel van Essink Sportcentrum

Voor een kleine meerprijs op het abonnementsgeld kunnen leden van Essink gebruik maken van het Pixformance circuit en het begeleidingstraject.

Door de constante vraag en de groei van nieuwe leden, verdiende Essink Sportcentrum de investering in Pixformance al na enkele maanden terug. En nog altijd groeit de omzet gestaag. Essink heeft een ROI van 1,7 behaald in achttien maanden tijd.

Kwalitatieve nieuwe leads voor Essink sportcentrum werden binnen gehaald door de inzet van diverse succesvolle marketingcampagnes, waarmee Pixformance Essink ondersteunde.

Kim Essink, van Essink Sportcentrum, vertelt met trots: "Wij hebben bewust gekozen voor Pixformance, omdat we daarin ook mogelijkheden zagen om de investering snel terug te verdienen. De feedback die wij van onze leden krijgen die sporten met de Pixformance Station, is dat ze de vele en uitdagende oefeningen erg leuk vinden. Ook de mogelijkheid om de oefeningen uit te voeren met behulp van accessoires, zoals dumbells of medicine balls, zien zijn als een voordeel. Zo kunnen ze hun trainingsniveau nog persoonlijker maken. Het grootste voordeel die ze noemen is dat de Pixformance Station real-life feedback geeft. Zo weet je zeker dat je alle oefeningen correct uitvoert en kun je eventuele blessures voorkomen. Ze zien de Pixformance Station als hun persoonlijke coach én motivator!

Kortom, naast de voordelen voor ons als sportcentrum, biedt de Pixformance Station ook voordelen voor onze leden. Wij zien onze leden meer gemotiveerd en vaker in onze sportschool terug!"


(Kim Essink, Essink Sportcentrum)

Hoe werkt de Pixformance Station?

De Pixformance Station biedt meer dan 100 afwisselende functionele oefeningen. Iedere sporter krijgt zijn of haar eigen workouts te zien door eenvoudig in te loggen met een persoonlijke QR-code. Zo doet iemand dus altijd oefeningen die passen bij zijn of haar situatie en die afgestemd zijn op zijn of haar persoonlijke doel.

De Pixformance Station is een levensgroot scherm die gebruik maakt van een speciale 3D-detectie-technologie. De sporter ziet zichzelf op het scherm en het apparaat kan accuraat meten of een oefening juist wordt uitgevoerd. Zo krijgt de sporter dus real-time, persoonlijke, feedback.

Door het ruime aanbod oefeningen en de real-time feedback blijft de sporter gemotiveerd. Daarnaast kan de sporter direct de resultaten inzien, welke hij/zij op regelmatige basis kan bespreken met de trainer tijdens een coachgesprek. Dit zorgt weer voor nog meer verbintenis tussen de sporter en de fitnessclub wat weer een positieve bijdrage levert aan de ledenretentie.

Kom kennismaken op de FIBO!

Wil je weten hoe Pixformance jou kan helpen bij de uitdagingen van jouw fitnessclub? Pixformance staat ook dit jaar op de FIBO in Keulen, in Hal 8, Stand E54. Herman Bakker, verantwoordelijk voor de uitrol van dit innovatieve trainingsconcept in Nederland, is hier ook aanwezig om al je vragen te beantwoorden.

Vrijblijvend kennismaken met de Pixformance Station of een afspraak plannen met Herman Bakker? Je kan hem bereiken op +31 6 8131 3359 of stuur een mail naar:hbakker@pixformance.com
Of download hier de brochure: www.pixformance.com/nl/

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Pixformance