13 march 2015

Hoe kiezen jouw klanten een sportclub?

FitMasterFreddy
Redacteur
13 march 2015
Deze blog is geschreven in samenwerking met FitMasterFreddy.

Als je in Nederland op zoek bent naar een sportclub of fitnesscentrum heb je in een enorme lijst om uit te kiezen. Grote ketens zijn in bijna elke stad te vinden, maar ook zijn er de lokale clubs, 24-uurs clubs, ladies only clubs, outdoor groepen en natuurlijk is het ook voor steeds meer mensen mogelijk om met een personal trainer aan de slag te gaan. Nederlanders staan wereldwijd bekend als zuinig en kieskeurig. Wat moet je als ondernemer in de fitness en health branche weten over het kiesgedrag van je (potentiële) klanten?

Beter een goede buur…
Één van de doorslaggevende factoren bij het kiezen van een sportclub of fitnesscentrum is voor veel mensen de locatie. Niemand heeft zin om na een lange werkdag nog moeite te doen om naar een sportschool te reizen. Hoe dichterbij huis, hoe beter.
Wat kan ik hiermee als fitness ondernemer? Richt je in je marketing acties op mensen die in de buurt van jouw locatie wonen. Bied ze iets extra’s, bijvoorbeeld een burenkorting.

Wat krijg ik voor m’n geld?
Bestudeer eens een aantal discussieforums over de afwegingen die mensen maken bij het kiezen van een sportclub. Je merkt al snel dat de meeste Nederlanders bereid zijn om meer te betalen als ze ook meer krijgen voor hun geld.
Wat kan ik hiermee als fitness ondernemer? Als je een hogere prijs vraagt dan de prijsvechters, bied dan ook meer dan de prijsvechters. Denk aan verschillende vormen van persoonlijke begeleiding, flexibele abonnementen, verschillende groepslessen, luxe kleedruimtes, comfortabele douches, goed trainingsmateriaal, een zonnebank, een sauna, kinderopvang, flexibele openingstijden…

Wees een open boek
De meeste forums over het kiezen van een sportschool lopen over van klachten. Onduidelijke opzegtermijnen, gedoe met het beëindigen van een lidmaatschap en het achteraf ontdekken van verborgen kosten, bijvoorbeeld extra administratiekosten.
Wat kan ik hiermee als fitness ondernemer? Wees open over de voorwaarden die je stelt. Op je website, maar ook bij een kennismakingsgesprek. Wat houdt een lidmaatschap precies in? Wat kost het? Worden er administratiekosten in rekening gebracht? Moet een klant bijbetalen voor extra faciliteiten? Als je de klant netjes informeert, krijgt hij het gevoel dat je eerlijk en betrouwbaar bent.

Biedt iets aan
Veel Nederlanders zijn gevoelig voor acties, kortingen en aanbiedingen. Een gratis proefles, een gratis week sporten, een zomer actie, een goede voornemens actie, twee voor de prijs van één actie...
Wat kan ik hiermee als fitness ondernemer? Bedenk waar jij mensen blij mee kan maken en bedenk een goed plan om jouw aanbieding onder de aandacht te brengen. Wie weet is jouw actie net dat laatste duwtje in de rug om iemand over te halen om bij jou te komen trainen.

Zorg voor ambassadeurs
Het internet staat vol met beoordelingen van sportscholen en fitnesscentra. Bij het maken van een keuze voor een club, gaan mensen online zoeken naar recensies. Dit kan van invloed zijn op hun beslissing.
Wat kan ik hiermee als fitness ondernemer? Vraag klanten die tevreden zijn over jou om in een paar woorden te vertellen waarom ze zo graag bij jou trainen. Gebruik hun testimonial op jouw website en als je het vriendelijk vraagt, willen deze klanten misschien ergens anders ook wel iets aardigs over je zeggen. Op internet. Op de verjaardag van hun schoonmoeder. In het dorpscafé…

Hoe verleid jij (potentiële) klanten om bij jou te komen sporten?

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

FitMasterFreddy