4 jaar geleden

Een plan voor succes

Hannah Jonker
Redacteur
4 jaar geleden
Het is wellicht jouw droom: een eigen personal training studio! Wat is de weg die je aflegt van personal trainer tot eigenaar van een eigen studio? BlackBoxAcademy biedt management opleidingen voor fitness- & health professionals en deelt hieronder tips voor het opzetten van een eigen studio.

Stel: Over acht maanden ga jij een studio openen. De financiering is geregeld en je hebt al een locatie gevonden. Aan welke zaken moet je nog meer denken? Succes begint bij het schrijven van een businessplan.

Een goed businessplan schrijven
De fundering van een gezond bedrijf ligt in het bepalen van een goede strategie. Bij het bepalen van een strategie bepaal je de koers voor de lange(re) termijn in een dynamische en snel wisselende maatschappij. De strategie van jouw bedrijf geeft antwoord op de vraag: Wie ben je en wie wil je zijn; op de lange termijn; rekening houdend met een dynamische en concurrerende omgeving?

Wanneer je deze vraag wilt beantwoorden dan kom je al snel op het vakgebied van strategisch management. Strategisch management helpt je om vanuit een helikopterview op verschillende manieren naar jouw bedrijf te kijken en heeft daarbij als belangrijkste doel: meer winst te behalen. Over strategisch management is veel te lezen en te leren. Kijkend naar wat er in de managementliteratuur wordt geschreven, zijn er vaak twee verschillende benaderingen, outside-in en inside-out.

Bij de outside-in benadering kijk je als ondernemer door de ogen van de klant. Wanneer je dit doet zal je bijvoorbeeld als het gaat om aanbod, rekening moeten houden met de vraag van de klant. Dit wordt ook wel de Unique Buying Reasons genoemd.

Bij de inside-out benadering kijk je bij het bepalen van jouw strategie op de lange(re) termijn naar de unieke kwaliteiten van jezelf en/of jouw studio. Je kijkt naar competenties waarin jij uitblinkt en probeert deze aan de markt kenbaar te maken. Want met ruim 2100 boutique studio’s in Nederland, ruim 1400 Personal Trainers en een groeiende markt, hoe ga jij je onderscheiden? Een bekende term hiervoor is Unique Selling Points.

Wanneer je een combinatie hebt van wat jouw klanten willen (Unique Buying Reasons) en van waar jij uniek in bent (Unique Selling Points) heb je een goede mix. Je creëert op deze manier de kern van jouw bedrijf: waar sta je voor en waar ben je goed in. Hoe concreter je dit kunt formuleren en uitdragen naar jouw team en klanten, hoe makkelijker je een strategie voor langer termijn kunt bepalen.

En dan…
Je businessplan staat en dan? Er zijn nog vele strategische en operationele keuzes te maken. Van branding tot sales, van team development tot de inrichting van de studio.

Heb jij structuur en hulp nodig bij het uitwerken van een volledig plan zodat jij een succesvolle studio kunt creëren op de lange termijn? Dan is de zesdaagse management opleiding Master in Boutique Studio Management iets voor jou! De combinatie van ervaren docenten met veel kennis en ervaring zorgt ervoor dat wij jou na meerdere lesdagen het gehele proces van een succesvolle studio opzetten en managen kunnen uitleggen. Zodat jij direct aan de slag kunt.

Het boek Strategisch management in fitnessclubs winnen?
Wij verloten één exemplaar onder de lezers van bodyLIFE. Mail waarom jij dit boek moet krijgen én jouw gegevens naar info@bodylifebenelux.nl

Publicatiedetails
Titel: Strategisch Management in fitnessclubs
Uitgever: BlackBoxPublishers 
Auteurs: Han Doorenbosch, MBA, Drs Jan Middelkamp & Hans Dekker, AA.
Taal: Nederlands
Details: Hard cover en full color boek
Prijs: € 49,50

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Hannah Jonker